catering wordt op vier plekken in de omgeving verzorgd
en er wordt een cultureel centmm in het centrum geopend.
Dat zal duidelijk effect op de binnenstad hebben. De
cultuur van leren zal heel pregnant aanwezig zijn.
Het is een fantastisch mooie stad in een regio waar je
nog kan ademhalen. Het zou prachtig zijn als de stad
door de Roosevelt Academy een deel van zijn oude
allure terug krijgt. Ik denk dat de studenten een grote
re slagingskans hebben als het studeren zich buiten de
studie uitbreidt. Ik ga ervan uit dat het een grote kans
van slagen heeft, zo niet dan is het concept achter de
Roosevelt Academy gedeeltelijk mislukt.
Impliceert de betere doorstroming in het hoger onder
wijs dat er een andere vorm van bekostiging zal komen,
een soort studiepuntenjinanciering?
Die discussie speelt. De instelling als zodanig wordt
steeds minder relevant en daardoor interessant om de
bekostiging aan te verbinden. We betalen nu de univer
siteiten en hogescholen, ze worden zelfs met naam en
toenaam genoemd in de Wet op het Hoger Onderwijs.
Ze worden afgerekend op het aantal behaalde diploma's.
Nu de universiteiten en hogescholen allerlei samen
werkingsverbanden aangaan, zoek je een ander aan
grijpingspunt. Daar zijn we nu mee bezig. De naam
van universiteiten wordt straks veel meer bepaald of
waard door het netwerk waar ze in zitten dan het
gebouw en die ene naam. In feite is het gebouw het
aanbod en het ligt voor de hand bij de bekostiging
meer te kijken naar de vraag.
Het aspect internationalisering - Engelstalig onderwijs,
relatie met Vlaanderen, weiving buitenlandse studen
ten - is in de RA-context belangrijk voor u. Op het
University College Utrecht zijn bijvoorbeeld vijftig
nationaliteiten vertegenwoordigd. Zou het niet beter
zijn zich bij de werving te richten op bepaalde landen?
In het hoger onderwijs is het internationale aspect van
groot belang. Zelf heb ik macro-economie gevolgd aan
de Erasmus Universiteit van Rotterdam, daar ben ik in
1987 afgestudeerd. Ongeveer tien jaar daarna heb ik
mijn MBA-titel gehaald aan de London Business School.
Er is een ontwikkeling waarbij internationalisering
een vlucht neemt, met alle positieve en minder posi
tieve gevolgen van dien. Er is een discussie gaande
over welke niet-Nederlandse studenten interessant
zijn voor onze hoger-onderwijsinstellingen. Dat kan
per instelling verschillen maar er moet wel een keuze
gemaakt worden. Vijftig is een keuze, maar waarom en
in hoeverre wordt daarmee de kwaliteit van de oplei
ding versterkt? We zullen zeker de discussie gaan voe
ren over de bekostiging van alle niet-EU-studenten;
zeker als die willekeurig hier naartoe gehaald worden,
ga ik ze niet klakkeloos bekostigen. Het aantrekken van
buitenlandse studenten moet geconcentreerd en veel
beter onderbouwd worden dan nu het geval is. Je ziet
dat instellingen al keuzes beginnen te maken, zoals de
keuze voor EU-landen of Aziatische landen. Het is voor
de Roosevelt Academy en de Hogeschool Zeeland be
langrijk na te denken over de landen waar ze studenten
vandaan willen halen. De studenten zijn gebaat bij
duidelijkheid. Als bijvoorbeeld Poolse of Chinese studen
ten weten welke instellingen in Nederland op ze mik
ken, is het makkelijker voor hen een keuze te maken.
Voor de Roosevelt Academy is Vlaanderen belangrijk,
maar wanneer we naar het aantal Nederlandse stu
denten dat in België studeert kijken, is dat vijf keer zo
hoog als het aantal Belgische studenten in Nederland.
Toegegeven, Zeeland grenst aan Vlaanderen, maar is
Vlaanderen niet erg protectionistisch als het om de
bescherming van zijn eigen instituten gaat? Wat zijn
uw verwachtingen?
Je moet het zien vanuit een Europees perspectief. Je
kunt, als je over internationalisering praat, niet heel
Europa in een keer meenemen. Dus je begint bij de
grenslanden. Het is een moeizaam proces. We heb
ben onlangs de Nederlands-Vlaamse Accreditatie
Organisatie (NVAO) opgericht. De gedachte hierach
ter is dat beide kanten het voordeel ervan gaan inzien.
De Vlaamse student moet het aantrekkelijk vinden
om aan de Roosevelt Academy in Middelburg te gaan
studeren. Dikwijls zijn het heel praktische problemen
die een student doen besluiten niet in het buitenland
te gaan studeren, bijvoorbeeld omdat de opleidingen
net iets anders in elkaar zitten. Voor docenten die
over de grens willen gaan werken, doen zich weer
andere problemen voor, zoals een andere CAO of een
andere academische kalender.
Hoe ziet u de Roosevelt Academy in zijn Zeeuwse con
text?
Het is een fantastische kans voor Zeeland maar ook voor
Nederland. De energie eromheen is geweldig. Het is
in twee jaar van de grond getild. Je valt gelijk voor het
idee als je in Middelburg rondloopt.
5 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4