*•'- -uh -> i At***# van de vorige eeuw de Leidse hoogleraar Elias dat zijn geschriften voornamelijk waren gebaseerd op dat wat hij in de Hollandse stukken aantrof. Zeeuws patriottisme of Hollandocentrisme? Maar ook de hedendaagse historicus is niet bereid ver der te gaan dan dat wat hij in de Hollandse archieven aantrof. Aan Prud'homme van Reine, de schrijver van onder meer de biografie van De Ruyter, vroeg ik in hoeverre hij bij de totstandkoming van het levensver haal van Michiel de Ruyter de Zeeuwse archieven had geraadpleegd. Prud'homme die, in het kielzog van voornoemde hoogleraar, vertelde daartoe niet in de gelegenheid te zijn geweest! Zijn verhaal is een samen vatting van wat Brandt, Blok (beiden biografeerden De Ruyter) en vele anderen eerder vertelden en voegt niets toe aan de reeds bekende historiografie over de grootste vlootvoogd van zijn tijd. Het lijkt alsof de Zeeuwse geschiedenis, ontkoppeld van het Hollandse verhaal, niet geschreven mag worden. Dat overkwam eveneens de veelzijdige Zeeuwse cul tuurhistoricus H. Kluiver die in zijn proefschrift bij draagt tot een herziening van het beeld van de soeve reine staat Zeeland. Hij wijst op de vertekeningen in dat geschiedbeeld die ontstonden doordat Zeeland ten onrechte met Holland over een kam werd geschoren. Ook tijdens mijn openbare verdediging van de disserta tie Twee eeuwen varen en vechten, het admiralengeslacht Evertsen werd me door één van de gebaretteerde oppo nenten een te Zeeuws patriottisch denken verweten. Terug naar de kleurrijke tapijten die ons de Zeeuwse wateren tonen maar eveneens de typologie van de vele ingezette schepen, zoals de heude en de drommelaar. Hoe interessant is de vlagvoering van zowel de Zeeuwse alsook de vijandelijke schepen. Gedetailleerd komen de wallekanten in beeld en zijn de zestiende- eeuwse steden en dorpen te onderscheiden. In dit ver band als goed voorbeeld het Rammekenstapijt dat de ingang van de haven van Vlissingen laat zien dat in detail overeenkomt met de werkelijkheid. Op de rand van dit enorme tapijt (3,99 bij 7,26 meter breed) een afbeelding van een putto met libellevleugeltjes zittend op een vis en in zijn hand een hoorn des overvloeds. Dit kunnen we nu met de bijgeleverde verrekijker zelf zien in het Zeeuws Museum, dat ondanks het feit dat het officieel wegens verbouwing gesloten is toch voor deze unieke tentoonstelling de sluizen heeft opengezet.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 22