*•'- -uh -> i
At***#
van de vorige eeuw de Leidse hoogleraar Elias dat zijn
geschriften voornamelijk waren gebaseerd op dat wat
hij in de Hollandse stukken aantrof.
Zeeuws patriottisme of Hollandocentrisme?
Maar ook de hedendaagse historicus is niet bereid ver
der te gaan dan dat wat hij in de Hollandse archieven
aantrof. Aan Prud'homme van Reine, de schrijver van
onder meer de biografie van De Ruyter, vroeg ik in
hoeverre hij bij de totstandkoming van het levensver
haal van Michiel de Ruyter de Zeeuwse archieven had
geraadpleegd. Prud'homme die, in het kielzog van
voornoemde hoogleraar, vertelde daartoe niet in de
gelegenheid te zijn geweest! Zijn verhaal is een samen
vatting van wat Brandt, Blok (beiden biografeerden
De Ruyter) en vele anderen eerder vertelden en voegt
niets toe aan de reeds bekende historiografie over de
grootste vlootvoogd van zijn tijd.
Het lijkt alsof de Zeeuwse geschiedenis, ontkoppeld
van het Hollandse verhaal, niet geschreven mag worden.
Dat overkwam eveneens de veelzijdige Zeeuwse cul
tuurhistoricus H. Kluiver die in zijn proefschrift bij
draagt tot een herziening van het beeld van de soeve
reine staat Zeeland. Hij wijst op de vertekeningen in
dat geschiedbeeld die ontstonden doordat Zeeland ten
onrechte met Holland over een kam werd geschoren.
Ook tijdens mijn openbare verdediging van de disserta
tie Twee eeuwen varen en vechten, het admiralengeslacht
Evertsen werd me door één van de gebaretteerde oppo
nenten een te Zeeuws patriottisch denken verweten.
Terug naar de kleurrijke tapijten die ons de Zeeuwse
wateren tonen maar eveneens de typologie van de vele
ingezette schepen, zoals de heude en de drommelaar.
Hoe interessant is de vlagvoering van zowel de
Zeeuwse alsook de vijandelijke schepen. Gedetailleerd
komen de wallekanten in beeld en zijn de zestiende-
eeuwse steden en dorpen te onderscheiden. In dit ver
band als goed voorbeeld het Rammekenstapijt dat de
ingang van de haven van Vlissingen laat zien dat in
detail overeenkomt met de werkelijkheid. Op de rand
van dit enorme tapijt (3,99 bij 7,26 meter breed) een
afbeelding van een putto met libellevleugeltjes zittend
op een vis en in zijn hand een hoorn des overvloeds.
Dit kunnen we nu met de bijgeleverde verrekijker
zelf zien in het Zeeuws Museum, dat ondanks het
feit dat het officieel wegens verbouwing gesloten is
toch voor deze unieke tentoonstelling de sluizen heeft
opengezet.