Zeeuwse wandtapijten en de Harlem Method Na bijna vijf decennia van concentratie en precisiewerk is de restauratie van de zes Zeeuwse wandtapijten gereed. Ze zijn een weergave van belangrijke gevechten uit de eerste jaren van de Tachtigjarige oorlog (1572-1598) tussen de Zeeuwen en de Spanjaarden. De Haarlemse Werkplaats tot Herstel van Antiek Textiel (vanaf 2001 Paswerk Textielrestauratie genoemd) heeft de restauratie uitgevoerd. Janneke Ebben Renee Lugtigheid heeft achttien jaar op diverse manie ren met die herstelwerkzaamheden te maken gehad. Ze begon als stagiaire in de Haarlemse werkplaats en groeide uit tot een restauratrice met fmgerspitzen- gefühl. Nadat ze de studie Kunstgeschiedenis had vol tooid, wilde Renee graag verder in textiele werken. 'Ik kwam tot de conclusie dat er al zoveel mooi textiel in Nederland aanwezig was en om daar iets aan toe te voegen moet je wel zo ontzettend goed zijn. En dat was ik niet', aldus Renee. In 1983 begon ze als stagiai re bij de Haarlemse Werkplaats. Daar leerde ze onder andere weeftechnieken, werken met stoffen en kleuren en reconstructietekeningen maken. Ze maakte zich het vak volledig eigen. Renee werkte voornamelijk aan De Slag bij Bergen op Zoom en De Slag bij Rammekens. Het lood zonk haar in de schoenen toen ze tapijten voor het eerst onder ogen kreeg. 'Het was alsof de muizen eraan gegeten hadden.' Bij 'Rammekens' kwam dit deels door een eerdere, zeer slechte restauratie. Ter voorbe reiding heeft ze zich verdiept in de verhalen die zijn afgebeeld op de tapijten. Kennis over de historische context waarin de afbeeldingen geplaatst moeten wor den, is volgens haar een voorwaarde voor een deskun dige en waarheidsgetrouwe restauratie. 'De tapijten zijn een soort stripverhalen; verschillende momenten in de strijd zijn afgebeeld. De detaillering is ontzettend belangrijk om het verhaal te begrijpen.' 22 Zeeuws Tijdschrift 2004/5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 24