Het verlangen het ALLES in kaart te brengen en het uitspreken van het NIETS Loek Grootjans, de kunstenaar die zo vasthoudend op zoek was naar de essentie, naar het absolute, dat onmiddellijke en dus eenduidige, en het ook nog vond. Maar kunst die alleen aan zichzelf refereert bestaat niet, althans niet voor de buitenwereld. Hier biedt Georges Perec soelaas. De Franse schrijver vatte de wereld in systemen, net zoals Grootjans het onme telijke van zijn ervaringen in doeken van 30 x 40 cm vangt. Beiden leggen dezelfde nauwgezetheid aan de dag, zonder iets over te slaan, want ze hebben de taak iets van het leven te begrijpen. Zoals Grootjans het zelf zegt, breidde hij zijn artistieke middelen uit met taal toen de roep om uitleg van de buitenwereld maar niet verstomde. Overrompelend dan wel. Sindsdien heeft hij zich overgegeven aan de grote taak om alle mogelijke begrippen over macht te bedenken, dat waren er 12.000, om zich alle moge lijke vragen te stellen die hem alle kennis over schil derkunst moeten verschaffen, dat werden er 1.160 en hij heeft in 107 bladzijden een litanie van 1.300 typeringen van mensen gespuwd. Hiernaast de eerste achttien van alle typeringen die het gedicht 'Visioen van de overkant' bevat. Visioen van de overkant en van hen Die de wereld een schijtgat noemen. Die een mens aan zijn woord houden. Die veel verwachten. Die altijd beginnen met afpersen Die de hele wereld tot zich willen nemen. Die niemands fijngevoeligheid verachten. Die met hun ogen draaien. Die een ander misleiden. Die schijntolerant blijken. Die goed voor zichzelf zorgen. Die naar de ander loeren. Die gedwee kunnen zijn. Die uitgesproken aanwezig zijn. Die lichaam en geest denken te kunnen scheiden. Die een ander de adem ontnemen. Die gevoel voor absurdisme hebben. Die verpest zijn door verplicht onderwijs. Die troost schenken in de vorm van medeleven en drank. Met dank aan Pier Paolo Pasolini (geboren in 1922, vermoord in 1975 vanwege zijn gruwelijke antifascistische film Salö o Ie 120 giornate di Sodoma, Salö of de 120 dagen van Sodom), de grote Italiaanse filmmaker die net als Perec en Spinoza de heersen de mores ter discussie durfde te stellen en zijn heil zocht in de waarachtigheid van de mens, inclusief schaduwzijde. 27 Zeeuws Tijdschrift 2004/5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 29