De Klok, mei 1931, voorzijde omslag. De Klok, februari 1932. voorzijde omslag.
stadje aan de Oosterschelde. Vriend Boy was voorbe
stemd om fabrieksdirecteur te worden en vader Herman
Johan ('Johan') op te volgen. Na zijn HBS-opleiding
bereidde Boy Doeleman zich voor op zijn toekomstige
functie en ging studeren in Parijs en Wageningen.
Ongetwijfeld zal Coumou jaloers geweest zijn op zijn
vriend want hij bleef achter in het stille stadje en
kreeg op voorspraak van vader Johan een baantje in
de fabriek. '...Om brieven te schrijven aan bakkers, die
nog geen afnemers van Zeelandia waren. Brieven
schrijven, mee naar Holland om besprekingen bij te
wonen zo kwam JC in de zaak' op 1 juli 1929.2
Omdat hij 'zo leuk kon tekenen', mocht hij ook de
etiketten voor de Zeelandiaproducten tekenen. Hij
ontwierp folders, prijslijsten, advertenties, brochures,
briefpapier, bemoeide zich met het bouwen van stands
op beurzen en tentoonstellingen. Kortom, hij bepaalde
het gezicht van de fabriek naar buiten. Als vanzelf voeg
de hij het ontwerpen van de omslagen van De Klok,
het reclameperiodiek dat sinds 1925 in eigen beheer
uitgegeven werd, toe aan zijn werkzaamheden.
36 Zeeuws Tijdschrift 2004/5
De Nieuwe Zakelijkheid
Na de terugkeer van Boy Doeleman in Zierikzee en
inmiddels opgenomen in de leiding van de fabriek
werd de vriendschap voortgezet. Ze volgden nauwge
zet de ontwikkelingen op het terrein van de beeldende
kunst. Opmerkelijk is dat de twee vrienden in het geïso
leerde stadje zo goed op de hoogte waren van die
nieuwste ontwikkelingen in de toegepaste kunsten.
Dat kan bijna niet anders gebeurd zijn dan door
schriftelijke informatie. Vermoedelijk lazen ze toon
aangevende tijdschriften als De Reclame en 110.
Niet alleen de grafische vormgeving had hun belang
stelling maar ook architectuur en beeldende kunst zal
hen ongetwijfeld hebben geboeid. Nog steeds hangen
er in de kantoor- en werkruimtes van de fabriek werk
van kunstenaars, waaronder dat van de Middelburgse
schilder Reimond Kimpe (Gent 1885 - Goes 1970).
Nieuw in die tijd was het toepassen van fotografie in
reclamedrukwerk. Piet Zwart, Paul Schuitema en
Gerard Kiljan waren pioniers op dit gebied. Piet
Zwart, docent aan de Rotterdamse Kunstacademie,