De Klok, mei 1931, voorzijde omslag. De Klok, februari 1932. voorzijde omslag. stadje aan de Oosterschelde. Vriend Boy was voorbe stemd om fabrieksdirecteur te worden en vader Herman Johan ('Johan') op te volgen. Na zijn HBS-opleiding bereidde Boy Doeleman zich voor op zijn toekomstige functie en ging studeren in Parijs en Wageningen. Ongetwijfeld zal Coumou jaloers geweest zijn op zijn vriend want hij bleef achter in het stille stadje en kreeg op voorspraak van vader Johan een baantje in de fabriek. '...Om brieven te schrijven aan bakkers, die nog geen afnemers van Zeelandia waren. Brieven schrijven, mee naar Holland om besprekingen bij te wonen zo kwam JC in de zaak' op 1 juli 1929.2 Omdat hij 'zo leuk kon tekenen', mocht hij ook de etiketten voor de Zeelandiaproducten tekenen. Hij ontwierp folders, prijslijsten, advertenties, brochures, briefpapier, bemoeide zich met het bouwen van stands op beurzen en tentoonstellingen. Kortom, hij bepaalde het gezicht van de fabriek naar buiten. Als vanzelf voeg de hij het ontwerpen van de omslagen van De Klok, het reclameperiodiek dat sinds 1925 in eigen beheer uitgegeven werd, toe aan zijn werkzaamheden. 36 Zeeuws Tijdschrift 2004/5 De Nieuwe Zakelijkheid Na de terugkeer van Boy Doeleman in Zierikzee en inmiddels opgenomen in de leiding van de fabriek werd de vriendschap voortgezet. Ze volgden nauwge zet de ontwikkelingen op het terrein van de beeldende kunst. Opmerkelijk is dat de twee vrienden in het geïso leerde stadje zo goed op de hoogte waren van die nieuwste ontwikkelingen in de toegepaste kunsten. Dat kan bijna niet anders gebeurd zijn dan door schriftelijke informatie. Vermoedelijk lazen ze toon aangevende tijdschriften als De Reclame en 110. Niet alleen de grafische vormgeving had hun belang stelling maar ook architectuur en beeldende kunst zal hen ongetwijfeld hebben geboeid. Nog steeds hangen er in de kantoor- en werkruimtes van de fabriek werk van kunstenaars, waaronder dat van de Middelburgse schilder Reimond Kimpe (Gent 1885 - Goes 1970). Nieuw in die tijd was het toepassen van fotografie in reclamedrukwerk. Piet Zwart, Paul Schuitema en Gerard Kiljan waren pioniers op dit gebied. Piet Zwart, docent aan de Rotterdamse Kunstacademie,

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 38