organisatie van het bedrijf. Johan Coumou bleef tot het einde van zijn loopbaan werkzaam bij Zeelandia en nam op 3 augustus 1973 uiteindelijk afscheid als mededirecteur naast zijn vriend Boy. Hij bleef altijd chef-reclame en geen ontwerp voor drukwerk, stand- bouw of iets wat ook maar wat te maken had met de huisstijl van het bedrijf werd uitgevoerd zonder zijn nadrukkelijke toestemming. Coumou volgde alles nauwgezet en toen op een keer bleek dat nieuw gele verde vrachtwagens niet in de juiste kleur geel gespo ten waren, zoals de huisstijl voorschreef, stuurde hij ze linea recta terug naar de leverancier. Coumou was ook een sociaal bewogen man, ver vulde bestuurlijke functies in plaatselijke clubs zoals de gymnastiekvereniging Rust Roest en de woning bouwvereniging Beter Wonen, waarvan hij meer dan dertig jaar voorzitter was en die hem de bijnaam bezorgde 'De bouwheer van Schouwen-Duiveland'.^ De Klok: een vroeg voorbeeld van controlled circulation Het gezicht dat Coumou aan de Zeelandiaproducten gaf is een prachtig voorbeeld van de progressieve vormgeving zoals die in de jaren dertig voor slechts een klein aantal bedrijven gemaakt werd. Eén van de talenten waar Coumou over beschikte, was die voor marketing en publiciteit: op juiste momenten strategi sche beslissingen nemen om precies de vonk over te laten slaan zodat er een vuurtje ging branden. Hij be dacht een vormgeving die de koper moest overtuigen dat deze te maken had met een modem, vooruitstrevend en vernieuwend product. Een product dat natuurlijk een efficiënt en dus goedkoper eindproduct zou ople veren, dat ze goede waar voor hun geld kregen en dat er niet te veel voor betaald hoefde te worden. Het reclamebeleid dat Zeelandia in de jaren twintig voerde, lijkt op het eerste gezicht niet zo heel anders dan dat van anderen. Het arsenaal relatiegeschenken bestond naast de gebmikelijke asbakken, agenda en kalenders uit klokken. Met de klok werd de suggestie gewekt van 'bij zijn' en de 'juiste tijd' voor het bedrijf. En elke keer als de klok geraadpleegd werd, ontkwam je niet aan de naam Zeelandia of deze erop stond of niet. In talloze bakkerijen was een Zeelandiaklok een vast onderdeel van de inventaris geworden. Het was dan ook niet verwonderlijk dat het sinds 1925 uitgege ven en gratis verspreide Maandelijks tijdschrift voor het bakkersbedrijf uitgegeven door de Stoombeschuitgeleifabriek 40 Zeeuws Tijdschrift 2004/5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 42