WfilJIIïW
wisselen in de etalagestaander, die ook alweer gratis
aangevraagd kon worden voor de toonbank in de bak
kerswinkel. Opvallend is de serie artikelen die ver
scheen over 'etalageverzorging', van de hand van
Coumou, waarbij zelfs een idee aan de hand gedaan
wordt om op eenvoudige wijze letters te vergroten om
eenvoudige etalageteksten te kunnen maken.
Vermakelijk is het adres waar reacties naar toege
stuurd konden worden: Zeelandia Zierikzee. Etalage.
Inmiddels was er ook een Zeelandialogo ontwikkeld,
dat duidelijk geïnspireerd was op het Zeeuwse provin
ciewapen en dat tot in de jaren zeventig van de vorige
eeuw in gebruik zou blijven. Onduidelijk is wie het
getekend heeft, Johan Coumou of Machiel Wilmink.
In januari 1932 verschijnt er een extra nummer ter
gelegenheid van de bouw van het eerdergenoemde
nieuwe fabrieksgebouw. Door het gebruik van rood
transparant papier en half afgesneden pagina's werd
een hoogtepunt bereikt in Johan Coumous typografi
sche werk. Onder de omslagen van 1932 zijn enkele
juweeltjes zoals die van de maand juli waarop de
nieuwe fabriek het onderwerp is en die van oktober
waarop in asymmetrische typografie het nieuwe pro
duct Expansor wordt gelanceerd.
Inventief grafisch ontwerper
In de jaargang 1933 is duidelijk de hand te zien van
Wilmink die sterk anekdotische omslagen maakte
waarin de typografie een ondergeschikte rol speelde.
Een van de kenmerken van Coumous ontwerpen was
het zorgvuldige evenwicht tussen de twee verschillende
disciplines, alhoewel hij ook wel eens een uitschieter
maakte zoals het getekende augustusnummer dat doet
denken aan het werk van de Franse affiche-ontwerper
Cassandre. In 1934 maakte JC, zoals hij meestal zijn
werk signeerde, nog een aantal interessante omslagen
zoals het maartnummer over 'nieuwe beschuit'. Er
volgde een enorme reclame campagne voor Carlo bak
platen-smeerolie emulsie, die waarschijnlijk door Marinus
Doeleman en Johan Coumou bedacht was. Op een
foto in het Zeelandia-archief is duidelijk te zien hoe
Coumou als figurant smeert met Carlo.
De omslagen werden steeds meer echte plaatjes met
een tekst, hoogst waarschijnlijk toch het werk van het
44 Zeeuws Tijdschrift 2004/5