DE Laten we eens vooruit kijken, Christian. Wat zou jij nou de ideale ontwikkeling vinden? Wat zou er in Zeeland moeten gebeuren om een, laten we het maar zo noemen, nog levendiger muzikaal klimaat te krijgen? keertje, maar die komen de volgende keer heus niet naar Beethoven. Het Zeeuws Orkest negeert volgens mij stelselmatig de groep van luisteraars tussen de 25 en 45 jaar, de generatie die luistert naar de cross- overmuziek, die luistert naar Michael Nyman, naar Philip Glass, naar filmmuziek. Ik heb hierover een jaar geleden een voorstel gedaan aan het orkest maar daar kreeg ik, merkwaardig genoeg, geen enkele reactie op. CB Zo'n Tweede Symfonie van Rachmaninov, die het orkest laatst speelde, is fysiek zo inspannend. Die muziek is zo moeilijk, dat moet je eigenlijk met een professioneel orkest doen. Ha! En dat zegt iemand wiens eigen muziek ook niet bepaald eenvoudig is. Toch heeft Christian een punt. Het is verleidelijk om een vergelijking te trekken met de Middelburgse Oratoriumvereniging. Dirigent Jan Hut voerde een aantal jaren geleden een vrij revolu tionaire verjonging en, daarmee, verbetering van zijn koor door. Het Zeeuws Orkest hoeft niet te verjongen maar zou wel meer over de eigen schouders mogen kijken. Vooral de programmering schiet wat mij betreft tekort. CB Ik vind het belangrijk dat de verschillende instanties gaan samenwerken. Je moet de eilanden cultuur doorbreken. En dat moet intensief gebeuren en met open oren. Vaak heb je een traditie die zich koste wat kost wil handhaven maar als je dan verder gaat denken is dat helemaal niet zo handig. DE Die versnippering is problematisch. We willen met z'n allen de Concertzaal in Middelburg overeind houden terwijl er vijf kilometer verderop in Veere net voor veel geld een concertzaal is gemaakt. In Vlissingen willen ze uit alle macht van de Sint Jacobslcerk een concertzaal maken waar nu voortdurend matige Oost-Europese orkesten de vier de of vijfde symfonie van Tchaikovsky spelen. Dat zijn dus drie zalen dicht op elkaar. Te veel voor het inwonertal van Zeeland en het beperkte provinciale budget voor muziek raakt dan weer versnipperd. Toen de Concertzaal in Middelburg met sluiting werd bedreigd, reageerde ik in eerste instantie als het hondje van Pavlov. 'Mooie akoestiek, dus zaal moet blijven'. Maar als je erover na gaat denken, ga je twijfelen. Je moet een erg goed plan hebben, wil de Concertzaal een goede aanvulling op de andere twee zalen kunnen zijn. Bovendien zouden de drie zalen veel meer moeten samenwerken om niet alleen de kosten te drukken maar ook tot een bre dere en kwalitatief hoogstaande programmering te komen. CB Het is wel de vraag of het überhaupt mogelijk is om die krachten te bundelen. Tja, dat is de vraag. Gezien het schijnbare gebrek aan belangstelling die de vertegenwoordigers van de verschillende cultuurinstanties voor de concerten van de ander vertonen, zal het niet gauw tot samenwer king komen. Zie ik de directeur van Muziek Podium Zeeland op de concerten van het Kamermuziekfeest? En andersom komt het bestuur daarvan ooit op bezoek bij Muziek Podium Zeeland? Zie ik de leiding van zowel het ZN F of die van het Zeeuws Orkest veelvuldig in het Zeeuwse concertleven? Bezoeken dirigenten als Jan Hut of muziekwetenschappers als Albert Clement eigenlijk wel eens een concert in Zeeland? Ben ikzelf ooit aanwezig geweest bij een Cine-Concert in Vlissingen? Christians vraag is uiterst reëel. Tegelijkertijd is er reden voor voorzichtig optimisme. Het Muziek Podium Zeeland wil veel meer muziek uit vervlogen tijden programmeren. Het eerste seizoen in Veere was fantastisch. Het Zeeuws Jeugdorkest en het Zeeuws Orkest stonden er. Op de agenda prijkten namen als Ton Koopman met het Egidius Kwartet en Frans Brüggen met het Orkest van de Achttiende Eeuw. Een concert door het Xenakis Ensemble werd gevolgd door een concert van de plaatselijke fanfare Veere's Genoegen. Toch is er bij het Podium Nieuwe Muziek een gat in de begroting. Wanneer de bestuur ders van de Provincie daadwerkelijk van de Grote Kerk in Veere een plek van allure willen maken, dan moet daar voldoende geld voor gereserveerd worden. Een frietje speciaal is nu eenmaal duurder dan eentje zonder. En de Concertzaal in Middelburg? Ook daar voor zijn plannen in de maak... 11 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 15