DE Laten we eens vooruit kijken, Christian. Wat
zou jij nou de ideale ontwikkeling vinden? Wat zou
er in Zeeland moeten gebeuren om een, laten we het
maar zo noemen, nog levendiger muzikaal klimaat te
krijgen?
keertje, maar die komen de volgende keer heus niet
naar Beethoven. Het Zeeuws Orkest negeert volgens
mij stelselmatig de groep van luisteraars tussen de
25 en 45 jaar, de generatie die luistert naar de cross-
overmuziek, die luistert naar Michael Nyman, naar
Philip Glass, naar filmmuziek. Ik heb hierover een
jaar geleden een voorstel gedaan aan het orkest maar
daar kreeg ik, merkwaardig genoeg, geen enkele
reactie op.
CB Zo'n Tweede Symfonie van Rachmaninov, die
het orkest laatst speelde, is fysiek zo inspannend. Die
muziek is zo moeilijk, dat moet je eigenlijk met een
professioneel orkest doen.
Ha! En dat zegt iemand wiens eigen muziek ook niet
bepaald eenvoudig is. Toch heeft Christian een punt.
Het is verleidelijk om een vergelijking te trekken met
de Middelburgse Oratoriumvereniging. Dirigent Jan
Hut voerde een aantal jaren geleden een vrij revolu
tionaire verjonging en, daarmee, verbetering van zijn
koor door. Het Zeeuws Orkest hoeft niet te verjongen
maar zou wel meer over de eigen schouders mogen
kijken. Vooral de programmering schiet wat mij
betreft tekort.
CB Ik vind het belangrijk dat de verschillende
instanties gaan samenwerken. Je moet de eilanden
cultuur doorbreken. En dat moet intensief gebeuren
en met open oren. Vaak heb je een traditie die zich
koste wat kost wil handhaven maar als je dan verder
gaat denken is dat helemaal niet zo handig.
DE Die versnippering is problematisch. We
willen met z'n allen de Concertzaal in Middelburg
overeind houden terwijl er vijf kilometer verderop
in Veere net voor veel geld een concertzaal is
gemaakt. In Vlissingen willen ze uit alle macht van
de Sint Jacobslcerk een concertzaal maken waar nu
voortdurend matige Oost-Europese orkesten de vier
de of vijfde symfonie van Tchaikovsky spelen. Dat
zijn dus drie zalen dicht op elkaar. Te veel voor het
inwonertal van Zeeland en het beperkte provinciale
budget voor muziek raakt dan weer versnipperd.
Toen de Concertzaal in Middelburg met sluiting
werd bedreigd, reageerde ik in eerste instantie als
het hondje van Pavlov. 'Mooie akoestiek, dus zaal
moet blijven'. Maar als je erover na gaat denken, ga
je twijfelen. Je moet een erg goed plan hebben, wil
de Concertzaal een goede aanvulling op de andere
twee zalen kunnen zijn. Bovendien zouden de drie
zalen veel meer moeten samenwerken om niet
alleen de kosten te drukken maar ook tot een bre
dere en kwalitatief hoogstaande programmering te
komen.
CB Het is wel de vraag of het überhaupt mogelijk
is om die krachten te bundelen.
Tja, dat is de vraag. Gezien het schijnbare gebrek
aan belangstelling die de vertegenwoordigers van de
verschillende cultuurinstanties voor de concerten van
de ander vertonen, zal het niet gauw tot samenwer
king komen. Zie ik de directeur van Muziek Podium
Zeeland op de concerten van het Kamermuziekfeest?
En andersom komt het bestuur daarvan ooit op
bezoek bij Muziek Podium Zeeland? Zie ik de leiding
van zowel het ZN F of die van het Zeeuws Orkest
veelvuldig in het Zeeuwse concertleven? Bezoeken
dirigenten als Jan Hut of muziekwetenschappers
als Albert Clement eigenlijk wel eens een concert in
Zeeland? Ben ikzelf ooit aanwezig geweest bij een
Cine-Concert in Vlissingen? Christians vraag is uiterst
reëel.
Tegelijkertijd is er reden voor voorzichtig optimisme.
Het Muziek Podium Zeeland wil veel meer muziek uit
vervlogen tijden programmeren. Het eerste seizoen
in Veere was fantastisch. Het Zeeuws Jeugdorkest en
het Zeeuws Orkest stonden er. Op de agenda prijkten
namen als Ton Koopman met het Egidius Kwartet
en Frans Brüggen met het Orkest van de Achttiende
Eeuw. Een concert door het Xenakis Ensemble werd
gevolgd door een concert van de plaatselijke fanfare
Veere's Genoegen. Toch is er bij het Podium Nieuwe
Muziek een gat in de begroting. Wanneer de bestuur
ders van de Provincie daadwerkelijk van de Grote
Kerk in Veere een plek van allure willen maken, dan
moet daar voldoende geld voor gereserveerd worden.
Een frietje speciaal is nu eenmaal duurder dan eentje
zonder. En de Concertzaal in Middelburg? Ook daar
voor zijn plannen in de maak...
11 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2