want daarnaast zijn er de bescheiden Kelderman
serie in het stadhuis in Tholen of in de Kapel van
Hoogelande op Walcheren, waar - voortkomend uit
persoonlijke en familiecontacten - af en toe het Loeki
Stardust Quartet of cellist Anner Bijlsma verschijnt.
Vergelijkbaar
Al die clubs bieden professionele musici - niet zel
den aan het begin van hun carrière, maar niet zelden
tevens leden van gerenommeerde ensembles - podia
voor klassiek gerichte concerten. Behalve de voorkeur
voor concertlocaties met een stemmige sfeer is nog
een aantal vergelijkbare kenmerken vast te stellen.
Het gaat bij allemaal om clubs die werken met niet-
betaalde krachten, vrijwilligers dus, ook als ze in het
dagelijks beroepsleven met muziekbeoefening te
maken hebben. De keuze van de musici wordt voor
het grootste deel bepaald door persoonlijke of via via-
contacten, al zijn er uitzonderingen: voor de Goese
concerten werden jonge musici betrokken van het
Brabants Conservatorium, die op het punt stonden
een professionele carrière in de muziek te beginnen.
Een vergelijkbare constructie doet zich voor bij de
Cineconcerten in Vlissingen, waar een deel van de
optredende ensembles of solisten net is afgestudeerd
aan het departement Muziek van de Hogeschool in
Gent. Impresariaten leveren maar een beperkt aantal
concertgevers.
Vrijwel alle organisaties krijgen voor hun activitei
ten een kleinere of grotere subsidie van gemeenten
of provincie (Stichting Kamermuziek Zeeland). Vaak
ook worden de concerten bescheiden en een enkele
keer stevig gesponsord. Twee uitzonderingen: de
Stichting Incanto in Middelburg redt het met de recet
tes en donaties van particulieren en streeft naar een
onafhankelijke opstelling zonder overheidssubsidies.
De Vlissingse Cineconcerten ziet ook af van gemeen
telijke subsidie en bedruipt zich met entreegelden
en sponsoring. Op bijna elk concert treedt een in de
gemeente gevestigd bedrijf op als gastheer.
Ongeveer alle organisaties hebben een achterban:
soms bestaat die uit bezoekers aan wie de concertlijst
wordt gemaild of verstuurd, soms hebben zij een
groep donateurs die ze op hun activiteiten attenderen
- uitschieters zijn daarbij de Stichting Cineconcerten
in Vlissingen met een bestand van zo'n driehonderd
begunstigers en Kamermuziek Zeeland met ongeveer
tweehonderd vijftig donateurs. Alle organisaties leve
ren een overzichtelijk aantal concerten per jaar, varië
rend van drie tot zeven met als uitschieters de vijftien
Cineconcerten en de tien stuks van de Stichting
Kamermuziek Zeeland. De bezoekersaantallen har
moniëren doorgaans met het intieme karakter waarin
kamermuziek gedijt, de verschillende series komen
gemiddeld uit op zestig tot zeventig per concert, met
als uitschieters de Cineconcerten (gemiddeld 90), de
zomerconcerten in West-Zeeuws-Vlaanderen (gemid
deld ruim honderd) en Kamermuziek Zeeland (een
gemiddeld bezoekerstal van ruim honderdtwintig per
concert).
Model
De Stichting Kamermuziek Zeeland kan min of
meer model staan voor de manier, waarop de hier
genoemde niet-professionele organisaties in Zeeland
kamermuziek aan de man brengen. De SKZ werd
aan het begin van de jaren negentig opgericht met de
bedoeling het aanbod van kwalitatief hoogwaardige
klein bezette concerten in de provincie te verruimen.
Zes muziekliefhebbers vonden elkaar in die ambitie.
In de eerste periode bracht de club dat streven vooral
in praktijk met concerten op de zondagmiddag in de
Middelburgse Concertzaal. Later nam men, onder de
paraplu van het Zeeland Nazomer Festival, de orga
nisatie ter hand van een reeks kamermuzikale concer
ten in monumentale kerkjes in dorpen op Schouwen-
Duiveland en Tholen. Bij een van die gelegenheden
kwam de club in contact met de Amsterdamse
altviolist van Russische komaf Daniël Raiskin - tegen
woordig trouwens ook dirigent met een internationale
agenda. Met hem kwam het gesprek op het initia
tief, waartoe de stichting eigenlijk op aarde wilde
zijn: de organisatie van een jaarlijks terugkerend
Internationaal Muziekfeest Middelburg.
Raiskin zag wel wat in het idee en bood aan het
te helpen opzetten. Zo kreeg in 1999 het eerste
muziekfeest zijn beslag in de Burgerzaal van het
Middelburgse stadhuis - want dat was een uitgangs
punt: de muziek moet klinken in een omgeving met
ambiance. De rolverdeling was snel geregeld: Raiskin
zorgt als artistiek leider voor de muziek, de bestuurs
leden voor de logistiek. Logistiek ruim genomen:
van het aanvragen van subsidies, tot kaartverkoop,
sponsoring, flyers, zorgen voor repetitieschema's,
verkoop van kaartjes, publiciteit voorafgaand aan en
het regelen van drankjes na afloop van de concerten.
16 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2