Peter van Houte
De Grote of Onze-Lieve-Vrouwekerk, zoals de kerk
in de Middeleeuwen heet, heeft geruime tijd leeg-
gestaan. Daarvoor was ze in gebruik bij de Stichting
Delta Cultureel. Sinds 1996 is er gesproken over en
gekeken naar mogelijkheden om de Veerse kerk een
definitieve multifunctionele bestemming te geven,
aanvankelijk zonder veel succes. Even is overwogen
appartementen in de kerk te bouwen. Dat onzalige
idee heeft zich niet gematerialiseerd. Als de Stichting
Nieuwe Muziek in 2000 oppert de lcerlc om te vormen
tot concertzaal, expositieruimte en kantoor van de
stichting, raakt het denkproces in een stroomversnel
ling. De Rijksgebouwendienst heeft er, als eigenaar
van het gebouw, wel oren naar. Er passeert een aantal
bouwplannen, er wordt opnieuw veel gesproken en
overlegd en - later dan de bedoeling is - begint de
feitelijke verbouwing tot cultureel podium.
In oktober 2003 nemen de aannemers bezit van
de kerk en beginnen aan de ingrijpende klus. Er
wordt beton gestort, nieuwe balken worden inge
bracht, ramen worden geïsoleerd, vloerverwarming
wordt onder het podium aangebracht, kantoren,
kleedkamer, toiletgroepen en een horecavoorziening
worden opgetrokken en de oorspronkelijke entree
wordt in ere hersteld. Op 19 mei 2004 krijgt directeur
Ad van 't Veer van Nieuwe Muziek dan eindelijk de
sleutel van 'zijn' nieuwe onderkomen. Het monu
mentale gebouw blijft eigendom van het Rijk. De
Rijksgebouwendienst verhuurt het gebouw aan de
Stichting Nieuwe Muziek Zeeland.
Een podium met ongekende mogelijkheden
Inmiddels is het eerste echte seizoen van het podium
in Veere begonnen. Het onderkomen biedt de moge
lijkheid de programmering te vernieuwen en te ver
breden. In de Grote Kerk van Veere presenteert de
Stichting Nieuwe Muziek Zeeland de evenementen
niet meer onder de oude, vertrouwde naam maar
onder een nieuwe die de brede lading van de pro
grammering beter dekt: Muziek Podium Zeeland.
Voor Nieuwe Muziek betekent het 'nieuwe
huis', ook een nieuw begin. De beperkingen van de
Kloveniersdoelen als podium en concertzaal vallen
weg; de Grote Kerk biedt een zee aan mogelijkheden.
Zo kunnen er grootschalige concerten worden gehou
den ook van inmiddels klassieke muziek die in zijn
eigen tijd vernieuwend was. Dat past volledig in het
streven van de stichting om telkens de lijnen naar het
verleden door te trekken, om te programmeren vanuit
een 'traditie van vernieuwing'.
De Grote Kerk is wat dat betreft geen vreemde
voor Nieuwe Muziek Zeeland. Vorig jaar zomer was
er een reeks concerten van jeugdorkesten, in de nazo
mer stond het Orkest van de Achttiende Eeuw op het
podium en begin maart brachten het Projektorkest
Utrecht en het Nederlands Concertkoor er de der
tiende symfonie (Babi Yar) van Dimitri Sjostakovitsj.
In een iets verder verleden programmeerde Nieuwe
Muziek in de Veerse Kerk spraakmakende uitvoerin
gen van de Oresteia van Xenakis (1995) en Psalm 122
van Willem Breuker (1996).
Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de Grote
Kerk wordt gebruikt als expositieruimte en podium
van moderne kunst. De zijbeuken en nissen bieden
tal van mogelijkheden. Kunstenaars kunnen er een
waar gevecht aangaan met de enorme, indrukwek
kende ruimte van dit gebouw.Vorig jaar was er werk
te zien van onder meer Dora Dolz en Frits van Til;
momenteel loopt een expositie van beeldend kunste
naar Guido Metsers uit Zoutelande en later dit jaar
toont de Brabantse beeldhouwer Gerard van Rooijen
zijn werk. En omdat Nieuwe Muziek niet alleen de
'bewoner' en 'bespeler', maar evenzeer de 'uitbater'
is van de Grote Kerk als cultureel podium, is het
beslist zo dat er in de Veerse Kerk allerlei andere
culturele voorstellingen en manifestaties zullen
worden gehouden. De ingebruikname van de Grote
Kerk in Veere als cultureel podium markeert dus een
totaal nieuwe fase in het rijke leven van het gebouw.
Directeur Ad van 't Veer heeft al eens gezegd dat
Nieuwe Muziek qua akoestiek en ruimte in de Grote
Kerk nog zeker tot het jaar 3000 vooruit kan. Dat
klinkt veelbelovend.
Voor meer informatie www.nieuwe-muziek.nl of 0118-623650.
23 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2