activiteiten van toen bloot: coffeeshop, schaakmiddag, café, homofielensoos, meidencafé, film, cursussen, video en yoga. Toch is de muziek altijd als voornaamste activi teit beschouwd. Iedere medewerker kan uit het blote hoofd een rij namen noemen van musici die ooit in De Piek speelde: de legendarische Nico van The Velvet Underground, The Simple Minds, Hans Dulfer, Herman Brood en van eigen bodem bijvoorbeeld Blof en The Fatal Flower. De lijst is eindeloos. Dat bleek wel uit de verzameling gezeefdrukte affiches die bij het 30-jarige jubileum in deWillem3 werd tentoonge steld. Het zijn kunstwerkjes op zichzelf. Grote namen zoeken soms een kleine zaal om even buiten de sleur van een tournee te verkeren. Dan wordt De Piek aangedaan. De legendarische Engelse psychedelische rockband Gong gebruikte De Piek als tussenstop. Talent wordt vroeg gespot. Op het moment dat bands onbetaalbaar worden, zoals Blof, heb je ze in De Piek al lang kunnen zien. De Piek draait al jaren mee in het clubcircuit van Nederland en voor Zeeuwse bands is het podium een verplicht adres. Bijvoorbeeld op The Kids are Allright- avonden. Jong Zeeuws talent krijgt alle ruimte om zichzelf te presenteren en podiumervaring op te doen. De Piek organiseerde jamsessies en toen die succesvol werden, bleef dat niet onopgemerkt. Op een gegeven moment had bijna elk café in Vlissingen een eigen jamsessie en hield men zich steeds meer met (live- Jmuzielc bezig. Weer later was De Piek er het eerste bij om Gothic-avonden te organiseren. Deze nieuwe trend trok bezoekers van ver buiten de regio. Ondanks alle successen is De Piek door diepe dalen gegaan. Vanaf de oprichting waren er mensen die om een scala van redenen (met name geluidsover last) De Piek liever kwijt dan rijk waren. Toen slui ting dreigde, werd er de actie 'De Piek moet blijven' gevoerd. In 1995 werd er de Vereniging Vrienden Van De Piek opgericht en kon het doemscenario van de sluiting worden afgewend. De Piek bleef behouden en het pand werd gerenoveerd. Talloze optredens hadden sindsdien plaats. Om een indruk te geven van hoe het eraan toegaat, geef ik een impressie van het optreden van de accordeonist Flaco Jimenez. Flaco Jimenez Op muziekgebied sprong er in 2004 één optreden duidelijk uit en aan de hand daarvan wil ik een kijkje achter de schermen van De Piek geven. We schrijven zaterdag 5 maart. Rond een uur of vijf zijn de eerste medewerkers present: de zaalploeg. De optredende band komt normaal gesproken tussen vijf en zeven uur aan. De zaal wordt in gereedheid gebracht. De lichttechnicus haalt enkele ladders tevoorschijn en begint de lichtshow in te richten. Terwijl hij kleuren- filters in de lampen schuift, heeft de geluidstechnicus de PA-installatie aangezet. Hij regelt het geluid alvast. De sporen van de repetities van oefenbands die bijna dagelijks plaatshebben, worden uitgewist. Het podium wordt schoongeveegd. Er hangt een lekkere tintelende spanning in de nog lege zaal. Vanavond staat niet de eerste de beste op het podium. Het is de legendarische Flaco Jimenez, 's werelds beste accordeonist. Hij speelde met alle groten uit de muziekwereld en werkt zich ook in Vlissingen in het zweet. Het publiek weet het te waarderen. Een lang van tevoren uitverkochte zaal zingt alle klassiekers als He'll have to go en Stand by me luidkeels mee. Wie wilde kon na afloop met Jimenez op de foto en mocht zijn accordeon vasthou den. Jimenez en zijn band blijven daarna rondhangen in de bar. Dat ongedwongene maakt De Piek uniek en een onmisbare podiumvoorziening voor Zeeland. In april staan er vele bijzondere optredens op het pro gramma. Met dank aan Ellen Gellman, Han Roose en Natasja Koole. Zie voor informatie over De Piek de website www.depiek.nl of bel 0118-416791. 46 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 50