bouwen voor een klant waar niemand waarschijnlijk ooit iets van zal horen, vind ik net zo inspirerend.' Zwier woont graag concerten bij van zijn klanten. 'Ilc vind het leuk om te horen dat ze er goed op spelen. Bovendien houd ik zo feeling met ze, met hun ont wikkeling. Dan kan ik ze beter adviseren. Uit hun reacties proef ik de waardering. Bijvoorbeeld wanneer ik ergens binnenkom en ze roepen. "Hé, daar hebben we de gitaardokter!1" Zwier weet dat kwaliteit niet altijd een garantie is voor succes. Daarom is de gitaarbouwer blij met de waardering uit de muziekwereld. Niet voor niets wordt hij regelmatig gevraagd in een muziekjury op te treden of een column te schrijven, zoals voor het muziektijdschrift The Music Maker, 'De Zeeuwse Belofte' en 'Unplugged finale'. In september kwam het vakblad Gitarist bij hem kijken, nieuwsgierig naar een wel heel unieke gitaar. Een akoestische, gemaakt voor Gert de Meijer. 'Gert kon niet wach ten totdat hij af was. Grof gespoten zag hij er niet uit. Toch heeft hij hem meegenomen naar Londen en Ierland, om erop te spelen in clubs. Het publiek was laaiend enthousiast. Na zijn tour bracht hij hem terug en nu ga ik de gitaar afwerken.' Muziek in de breedste zin van het woord, dat is de drijfveer van Zwier. Hij is onder de indruk van wereldberoemde gitaristen als John Williams. 'Vooral zijn gitaarbouwer intrigeert me. Aboriginal van komaf, met (dus) een heel apart gevoel voor muziek en wonend in een krakkemikkig huis, mid den in de outback van Australië. Voor elke reparatie reist Williams daarheen.' Hij geniet ook van Bi of. 'Niet alles vind ik goed. Alhoewel, het allerbeste van Blof vind ik de manier waarop ze hun muziek op het podium vertolken.' Zwier bouwt gitaren voor alle soorten muziek. Ooit heeft hij er eens één gebouwd in 32 uur, achter elkaar. 'Daarna heb ik hem weggelegd, een paar uur geslapen en toen de klant gebeld dat hij hem mocht komen halen, mits hij er heel voorzichtig mee zou doen. Wat bleek... de avond daarna was hij ermee op het podium gaan staan. Gelukkig ging het goed, maar het was wel een prestigezaak!' Elke gitaar is voor Zwier een project. Soms een van 32 uur, soms een van een halfjaar. Er is er één zonder einde. Zwier begon er in 1998 aan en nog steeds is hij niet af. 'Ik werk 54 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 58