bouwen voor een klant waar niemand waarschijnlijk
ooit iets van zal horen, vind ik net zo inspirerend.'
Zwier woont graag concerten bij van zijn klanten. 'Ilc
vind het leuk om te horen dat ze er goed op spelen.
Bovendien houd ik zo feeling met ze, met hun ont
wikkeling. Dan kan ik ze beter adviseren. Uit hun
reacties proef ik de waardering. Bijvoorbeeld wanneer
ik ergens binnenkom en ze roepen. "Hé, daar hebben
we de gitaardokter!1"
Zwier weet dat kwaliteit niet altijd een garantie
is voor succes. Daarom is de gitaarbouwer blij met
de waardering uit de muziekwereld. Niet voor niets
wordt hij regelmatig gevraagd in een muziekjury op
te treden of een column te schrijven, zoals voor het
muziektijdschrift The Music Maker, 'De Zeeuwse
Belofte' en 'Unplugged finale'. In september kwam
het vakblad Gitarist bij hem kijken, nieuwsgierig
naar een wel heel unieke gitaar. Een akoestische,
gemaakt voor Gert de Meijer. 'Gert kon niet wach
ten totdat hij af was. Grof gespoten zag hij er niet
uit. Toch heeft hij hem meegenomen naar Londen
en Ierland, om erop te spelen in clubs. Het publiek
was laaiend enthousiast. Na zijn tour bracht hij
hem terug en nu ga ik de gitaar afwerken.'
Muziek in de breedste zin van het woord, dat
is de drijfveer van Zwier. Hij is onder de indruk
van wereldberoemde gitaristen als John Williams.
'Vooral zijn gitaarbouwer intrigeert me. Aboriginal
van komaf, met (dus) een heel apart gevoel voor
muziek en wonend in een krakkemikkig huis, mid
den in de outback van Australië. Voor elke reparatie
reist Williams daarheen.' Hij geniet ook van Bi of.
'Niet alles vind ik goed. Alhoewel, het allerbeste van
Blof vind ik de manier waarop ze hun muziek op het
podium vertolken.'
Zwier bouwt gitaren voor alle soorten muziek.
Ooit heeft hij er eens één gebouwd in 32 uur, achter
elkaar. 'Daarna heb ik hem weggelegd, een paar uur
geslapen en toen de klant gebeld dat hij hem mocht
komen halen, mits hij er heel voorzichtig mee zou
doen. Wat bleek... de avond daarna was hij ermee
op het podium gaan staan. Gelukkig ging het goed,
maar het was wel een prestigezaak!' Elke gitaar is voor
Zwier een project. Soms een van 32 uur, soms een van
een halfjaar. Er is er één zonder einde. Zwier begon
er in 1998 aan en nog steeds is hij niet af. 'Ik werk
54 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2