de geluidsapparatuur in beslag te nemen, zette het
bestuur alle activiteiten stop. Een bezetting door jon
geren volgde en hoewel het bestuur zich distantieerde
van deze actie, kon het zich wel vinden in de gestelde
eisen. In november 1981 besloot de gemeenteraad geld
beschikbaar te stellen de geluidsoverlast te lijf te gaan.
Underground
't Beest bleef roerige tijden meemaken. Vooral in de
tweede helft van de jaren tachtig en begin jaren negentig
vonden tal van alternatieve bands en artiesten uit bin
nen- en buitenland hier een podium. Volgens de pro
grammeur uit die tijd, Ton van de Repe, wilde 't Beest
een weerwoord geven op de toenmalige mainstream.
Dankzij een goede neus voor nieuw undergroundtalent
wist de zaal een goede verstandhouding op te bouwen
met Nederlandse bands als Claw Boys Claw, Urban
Dance Squad en Fatal Flowers. Sommige van de buiten
landse bands die in't Beest stonden, kregen later inter
nationale bekendheid zoals Jeffery Lee Pierce (inmid
dels overleden), Jon Spencer Blues Explosion, Thee
Headcoats, Fuzztones, Giant Sand (nu Calexico), Tuxedo
Moon, Nomads, Gary Lucas (later gitarist-componist bij
Jeff Buckley), Biohazard en Taraf de Haïdouks (zigeuner
orkest). Lokaal bouwde de zaal ook een naam op, maar
dan als 'dat drugshol'. Notulen van vergaderingen uit die
tijd gewagen inderdaad van problemen met door een of
ander middel benevelde lieden.
Heeft 't Beest met het passeren der jaren zijn streken
verloren? Soms lijkt het erop. De staf breidde flink uit
en er kwam onder meer een jeugdtheaterhuis bij, waar
door 't Beest toch een vriendelijker uitstraling kreeg. De
steeds strenger wordende wet- en regelgeving vergt ook
een verdergaande professionalisering. Sinds 'Volendam'
ziet de overheid nauwlettend toe op brandveiligheid. Aan
een extra vluchtdeur in de kleine bar viel niet te ontko
men. Ook vrijwilligers ontsnappen niet aan de opdringe
rige attenties van de overheid. Alle barmensen hebben
een cursus sociale hygiëne gevolgd, zodat ze nu bijvoor
beeld weten dat ze aan evident beschonken figuren geen
alcohol meer mogen verstrekken.
Zoals bij vrijwel elke concertzaal in den lande is
ook de toekomst van 't Beest eigenlijk altijd ongewis.
Geldgebrek en klagende buurtbewoners vormen een
constant spanningsveld. Sommige stafmedewerkers
hebben zich ontwikkeld tot ware kunstenaars als het
gaat om het lospeuteren van gelden uit allerlei potjes
en fondsen. Bestuur en staf kijken daarnaast met enige
zorg naar het prestigieuze nieuwe theater De Mythe,
dat op een steenworp afstand van 't Beest is verrezen.
Het uitgangspunt is altijd geweest dat de komst van dit
theater niet ten koste mag gaan van 't Beest, maar wat
de politiek op termijn wil, is niet te voorspellen.
The Hollow Men
Toch laat 't Beest nog vaak zijn oude gezicht zien.
Zoals bij Dead Moon, rockers uit de Verenigde
Staten, zo oud dat ze de ouders konden zijn van veel
bezoekers. Ze behoren nog tot de generatie rock-'n-
roll-nomaden die 't Beest in de begindagen geregeld
aandeed. Zanger-gitarist Fred Cole en zijn echtgenote
Toody waren er in de jaren zestig al bij. Nu toeren ze
nog geregeld rond door de Benelux en Duitsland met
hun psychedelische sixties garagerock. Een kaars op
het drumstel en een fles whisky tussen hen in op het
podium; niet eerder dan dat de kaars is opgebrand en
de fles leeg stoppen ze.
Vage vogels en alternatievelingen zijn met het
intredende duister vanuit alle hoeken en gaten komen
aanfladderen. Sociale hygiëne valt bij hen in dorre
aarde: bier, sigaretten en andere roesmiddelen en
harde harde rock-'n-roll is waar ze op blijven draaien.
De nieuwe Goese trots The Hollow Men speelt in
het voorprogramma. Robbert van Hoften, de huidige
muziek- en filmprogrammeur van 't Beest, is de bas
sist. Als vijftienjarige kwam hij hier al naar dit soort
bandjes kijken. Voorlopig is de rock-'n-roll nog niet
uit 't Beest geslagen.
Voor meer informatie: zie www.tbeest.nl of 0113-228142.
Het Zeeuws Archief, de Zeeuwse Bibliotheek en Scoop hebben de
handen ineengeslagen om in de tweede helft van 2005 de mani
festatie '50 jaar jeugd- en jongerencultuur in Zeeland' mogelijk te
maken. Aanleiding is de geboorte van de rock-'n-roll medio jaren
vijftig, zoals bekend het begin van de moderne popmuziek en de
jeugdcultuur. De manifestatie zal in elk geval een muziekproject,
twee tentoonstellingen en een publicatie omvatten.
Mochten er lezers van het Zeeuws Tijdschrift zijn die
over relevant materiaal voor het boek of de tentoonstellin
gen beschikken dan worden zij vriendelijk verzocht contact
op te nemen met de samenstellers p/a Zeeuws Archief
(p.sijnke@zeeuwsarchief.nl).
57 Zeeuws Tiidschrift 2005/1-2