de Effenaar. Als Vovokai kregen zij een zolderkamer van de Effenaar als tijdelijk oefenhok, waar de Zesde Kolonne werd geboren. De crypto-militante naam werd aangeleverd door Edwin van Eek, altijd creatief met pakkende namen. Elektronicafanaat Van Eek is tegenwoordig webdesigner bij zijn eigen bedrijf Zomtek. E.Vanek (artiestennaam) had zich als digitaal doe-het-zelver van het eerste uur laten inspireren door de beladen klank van de term 'vijfde kolonne'. Als zij nde een sluimerend gevaar van binnenin. De Koude Oorlog was die dagen op haar hoogtepunt. Vanek: 'De Zesde Kolonne moest een artistieke guerrilla-tactiek toepassen op de locaties waar zij zich manifesteert en een Digitale Voorhoede vormen op het gebied van computer-technologie en kunst. Avant-garde betekent in plat Nederlands voorhoede. En het woord Kolonne spreekt mij altijd aan.' Met nasale stem: 'De Kolonne, eenmaal in beweging, kan niet worden gestuit!' Ook al zo'n mooi woord: gestuit. Vanelcs fascinatie voor strakke woorden inspireerde tot een avondstudie Russisch, en uiteindelijk diverse culturele uitwisselingen met en in (Wit-) Rusland. Digitale Stad Eind jaren tachtig paste de Zesde Kolonne compu tertechnologie (Atari!) en zogenoemde robotics al toe binnen hun kunstactiviteiten. Naast de Effenaar komt een voormalige linnenfabriek, voorheen gebruikt als opslagruimte van de Eindhovense politie, vrij. Dit buurpand van de Effenaar wordt Autonoom Centrum 2B, en biedt naast atelier- en repetitieruimtes, een expositiezaal, zeefdrukkerijbronsgieterij, een van de eerste computerwerlcplaatsen van Nederland. Met de komst van de Digitale Stad Eindhoven (DSE) viel alles voor Vanek op zijn plek: 'De Kolonne had niet alleen al e-mail in een tijd dat dit medium nog nauwe lijks bekend was, de Kolonne maakte met dit nieuwe medium zijn naam meteen waar.' Op inderdaad guerrilla-achtige wijze bouwt het ene na het andere Eindhovense kunstinitiatief aan zijn eigen 'huis' bin nen de Digitale Stad. Pas veel later, in de jaren negentig, werd het steeds gewoner om een webstek oftewel website te hebben. Vanek, met sardonische grijns: 'Toen waren wij echt de Zesde Kolonne geworden. Een autonoom opererende, digitale voorhoede. Niks meer vlekkerige stencilmachines. Strakke computerdesigns. DTP-ont- werpen, de eerste Digitale flyers... de mogelijkheden met Internet waren schier onuitputtelijk. We hadden niet alleen een levend netwerk van alternatieve zalen in Berlijn, Belgrado, Ljubljana, Minsk; via de univer sitaire en studentennetwerken in die steden kon je in de jaren negentig steeds makkelijker via Internet con tacten onderhouden, en uitwisselingen organiseren. Wij zijn enthousiast in dat gat gesprongen, en verder Oostwaarts getrokken.' Luk Sponselee is na zijn schooljeugd in Hulst in Eindhoven het grafisch onderwijs ingegaan, maar tegenwoordig is hij vooral onafhankelijk filmmaker. In Zeeland geniet hij enige bekendheid vanwege de korte fantasy-film Vlammend Hart spelend in Hengstdijk, en de videofilm Oost-Zeeuws-Vlaamse streekverhalen, gemaakt in opdracht van de bibliotheek in Hulst. In die stad zette hij zich met broer Mark in om een repe titieruimte voor lokale popgroepen te realiseren, maar eenmaal in Eindhoven studerend kreeg hij snel in de gaten dat zijn toekomst daar lag. Luk: 'Ik wilde niet alleen graag in Eindhoven studeren, in zo'n stad zijn legio oude fabriekspan den, opslagplaatsen en kantoorruimtes voorhanden. In de jaren tachtig stond veel leeg, en we kregen die waanzinnige ruimte pal naast de Effenaar in de schoot geworpen. Vlakbij het Centraal Station, aan een dommelrijk stadsplantsoentje. In Hulst hadden wij waarschijnlijk jaren moeten lobbyen om uitein delijk een lullig oefenhok met systeemplafondjes in de wacht te slepen, die je ook nog moest delen met de carnavalsdweilorkesten. Aan goede wil ontbrak het niet in Hulst, de mogelijkheden in Eindhoven waren alleen oneindig groter voor wat wij wilden.' Luk was toen nog enthousiast over de samenwerking met pop tempel de Effenaar. 'Ik heb daar als vrijwilliger mee geholpen met de filmprogrammering. Toen heerste er nog een goede sfeer, en er was volop ruimte voor experimenten. In het weekend moest de Effenaar het van popconcerten en dansavonden hebben. Nou, dan kon in 2B op vrijdag- of zaterdagavond een aanvullend filmprogramma draaien. Of een performance, dich ters of een kunstinstallatie. Die ruimte was er toen in Eindhoven, en daar hebben wij dankbaar gebruik van gemaakt.' Het Wilde Oosten In de tweede helft van de jaren tachtig was de Koude Oorlog op haar hoogtepunt. Demonstraties tegen Kruisraketten. President Ronald Reagan die 59 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 63