het optreden hun cd's op de Russische radio gedraaid werden, en er elke avond een uitzinnig publiek op die Gollandskyoe techna afkwam. Bij de slotnummers was de zaal vaak een kolkende massa. Vanek: 'Rusland was echt een soort jongensdroom die uitkwam. Ik begon bij Z.U.S. Russische teksten te declameren, omdat ik die taal zo strak vond. Korte, afgemeten zinnen. Raz, dwa, tri, DawailU Een, twee, drie en dan gaan. Het was zo'n enorme kick om in dat Jubileina ijshockeystadion Kon'chaif Sibiry (Back to Siberia) voor duizenden skatende technofans uit te voeren. Het toppunt van Waanzin. Dat repeterende refrein It's Hotte mogen schreeuwen, terwijl het buiten sneeuwde, en Russen in de zaal rustig hun schaatsbaantjes trokken op het ijs. De podiumverlich ting was zo fel, dat ik slechts met moeite dat immense stadion in kon kijken. En dan zo'n dikke rij stoïcijns kijkende Militiamannen voor het podium, in vol uniform, op slagorde gereed. Vot-ete tsjierk, wat een circus. Daar doe je het voor, wat een adrenalinestoot geeft dat.' Terug in Eindhoven wordt contact gelegd met de Wit-Russische jongerenorganisatie Novy Litsy uit Minsk. Evenals Eindhoven een industriestad, met veel elektrotechnische industrie. Er ontstond een heuse stedenband Eindhoven-Minsk. Vorig jaar april 2003 presenteerden de 'Zeeuws- Eindhovenaren' in Minsk een twee weken durend Cultuurfestival onder de titel Gollandskyoe Natsjestny oftewel de Nederlandse Invasie. Na twintig jaar acti viteiten bedenken en organiseren heeft de Zesde Kolonne een modus operandi ontwikkeld dat kort maar krachtig inhoudt dat de kunstinstellingen van de gaststad hun culturele bolwerken tijdelijk overdragen aan de Kolonne. Publieke belangstelling Luk Sponselee: 'Wat mij vanaf mijn eerste Oost- Europareizen duidelijk werd, is dat de mogelijkheden en de ruimtes er bijna hetzelfde zijn als bij ons. Soms een afgetrapt zaaltje, maar ook mooie, haast steriele kunstzalen waar je bang bent om een spijker in de muur te slaan, voordat de suppoost daar toestemming voor heeft gegeven. De sfeer onder het Russische kunstpubliek verschilt nauwelijks van een willekeurig publiek op een kunstevenement in De Vleeshal dan wel de Witte Dame in Eindhoven. Ze komen kunst kijken in een zaal of ruimte, die speciaal daartoe is ingericht, met gebroken witte wanden en een door gaans uitgekiend lichtplan. Alles hangt in een keurig lijstje, op een bepaalde hoogte en plek. In Oost- Europa ligt het tempo misschien iets lager maar hun betrokkenheid vind ik heel inspirerend. Als ze je werk niets vinden, krijg je dat meteen onderbouwd voor je kiezen. Voor Oost-Europeanen is kunst een Serieuze Zaak, waar niet mee te spotten valt. Persoonlijk heb ik dat liever dan het Nederlandse publiek, dat op een filmfestival rustig door een film heen praat. Kunst is dan slechts het decor voor hun sociale contacten. Dat mag van mij, maar wat oprechte belangstelling voor 6i Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 65