Goes. In veel dorpen zijn dependances, in scholen
en andere gebouwen, gevestigd. Meer of minder
onzichtbaar functioneert de school, en dat zal in de
toekomst alleen maar toenemen, in samenwerking
met verschillende andere instellingen; van Scoop tot
de stichting kunsteducatie, van het Zeeuws Orkest tot
allerlei poppodia. Soms is het niet belangrijk of zelfs
niet wenselijk dat het etiket muziekschool op een acti
viteit wordt geplakt. Popmuzikanten identificeren zich
nu eenmaal niet graag met blolcfluitende kinderen, zij
willen hun eigen plek met een sfeer en uitstraling die
bij hen past. Waar het om gaat is dat de muziekschool
breed geworteld is in de Zeeuwse samenleving, dat
alle muzikale uitingsvormen op wat voor manier dan
ook in onze school vertegenwoordigd zijn.'
Over hoeveel leerlingen en disciplines hebben we het
dan concreet?
'Het leerlingenaantal schommelt zo rond de 5000
en wij hebben een kleine honderd leraren. Dat leer
lingenaantal blijft vrij constant want het heeft onder
meer te maken met de manier van financieren. De
lesgelden bedragen per jaar tussen de drie- en vier
honderd euro (leerlingen met ouders die een laag
inkomens hebben, krijgen korting). Toch kost iedere
leerling geld dat wordt opgebracht door de afzonder
lijke gemeenten. Elk jaar heeft overleg plaats met de
wethouders van cultuur over hoe ons product er de
komende jaren uit moet gaan zien en we maken een
prognose van de te verwachten kosten. Dat systeem
van van tevoren begroten - het totale budget is circa
3,5 miljoen euro - en op grond daarvan het vaststellen
van gemeentelijke bijdragen, bepaalt logischerwijs de
omvang van de school. Stel dat zich plotseling 500
nieuwe leerlingen zouden aanmelden, dan heb je een
probleem, kom je geld tekort.'
En docenten...
'In dat geval zeker. Maar de dagelijkse praktijk is dat
we, omdat we een relatief grote muziekschool zijn en
vestigingen door de hele provincie hebben, niet vaak
met een zogenoemde leegstand in uren te maken heb
ben. Alle docenten zijn in principe in heel Zeeland
inzetbaar. Is er ergens te weinig van iets, dan gaan we
dat opvullen.'
Waar komen die docenten vandaan, uit Zeeland?
'Nee, het merendeel wordt van buiten de provin
cie geworven. Vooral uit Brabant en Zuid-Holland
omdat Rotterdam en Tilburg conservatoria zijn. Maar
het komt meer dan eens voor dat Zeeuwen buiten
Zeeland hun opleiding volgen en daarna hier aan de
slag gaan.'
In hoeverre verschilt de Zeeuwse Muziekschool van die
in een grote stad?
'Wij zijn door de decentrale structuur natuurlijk
enigszins beperkt in onze mogelijkheden. Een voor
beeld. Als je in Rotterdam-Zuid, waar net zoveel
mensen wonen als in heel Zeeland, een ensemble wil
formeren, is het makkelijker dan bij ons. Hier is het
potentieel verspreid. Daarbij kan je van een leerling
in Tholen niet verwachten dat hij voor een ensemble
naar Goes afreist, zo werkt het niet. We proberen
bij voldoende aanbod ter plaatse cursussen of lessen
te organiseren. Voor de lessen Algemene Muzikale
Vorming (AMV) wijken we veelal uit naar schoolge
bouwen, voor fanfare, harmonie-, en brassbands zijn
er de eigen verenigingslokalen.'
Op veel terreinen in Zeeland, kijk naar de rivaliteit in
de sportwereld, frustreert het eilanddenken de vooruit
gang. Is dat bij de Muziekschool ook het geval?
'Als wij het over wij hebben, dan praten we over heel
Zeeland. Dan bedoelen we een muziekschool voor de
4 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2