Muziek in kleur
Een lokaaltje vol elektronica; computers, key
boards. En natuurlijk muzikanten: Judith (links)
en Martien (rechts). Ze hebben er duidelijk zin in,
maar ze moeten nog even wachten tot de compu
ter is geprogrammeerd. Noten en ritme van een
muziekstuk worden gekoppeld aan kleuren, bij
voorbeeld de A is rood, de E groen, lichtjes geven
aan wanneer een toets moet worden ingedrukt.
Met deze methode spelen ook verstandelijk gehan
dicapten de sterren van de hemel.
hele provincie. In die zin hebben wij geen last van
eilanddenken, al is het een feit dat we, zoals gezegd
in het geval van fanfares en AMV, veel lokaal moeten
opereren. Tussen de verschillende plaatsen bestaan
cultuurverschillen. Iedereen heeft zo zijn gevoel bij
zijn eigen school, prima. Ik kan me voorstellen dat in
Hulst een leerling niet eens weet dat er in Goes ook
een muziekschool is, dat ze daar met andere woorden
niet weten dat ze deel uitmaken van een groter orga
nisatorisch geheel.'
Terneuzen heeft als enige gemeente wel een eigen,
onafhankelijke muziekschool?
'Terneuzen heeft een breed centrum voor kunsten
met een aparte afdeling muziek. Maar door de
gemeentelijke herindeling zijn de gebieden door
elkaar gaan lopen waardoor er met die muziekschool
steeds meer wordt samengewerkt. Verder is het zo
dat ze in Terneuzen al een slag hebben gemaakt in de
richting die wij nog op moeten. Op popgebied hebben
ze duidelijk een voorsprong.'
De Muziekschool bestaat nu 50 jaar. Welke plannen
zijn er voor de komende jaren?
'We zijn bezig beleid te ontwikkelen voor de peri
ode 2006-2010. Het belangrijkste aandachtspunt is
ruimte maken voor alle mogelijke uitingsvormen in
de jeugd- en jongerencultuur in samenwerking met
poppodia, basisscholen en voortgezet onderwijs. Daar
wordt in het aanstellingsbeleid van docenten al reke
ning mee gehouden. Op die manier kunnen we op dat
vlak gespecialiseerde diensten aanbieden. Je lean den
ken aan het coachen van een band en een cursus rap
pen hoort wat mij betreft tot de mogelijkheden. En
nogmaals, het is hier niet van belang dat de muziek
school prominent in beeld is. We blijven hier liever
op de achtergrond faciliterend en ondersteunend
aanwezig. Het is beter dat een popmuzikant over een
docent van ons zegt: 'Hé, dat is een toffe peer.' En dat
pas later blijkt dat hij bij de muziekschool hoort dan
andersom. Een soortgelijke, ondersteunende rol spe
len we in het basisonderwijs. We bieden nu speciale
lespakketten aan die docenten zo in de praktijk kun
nen brengen. Pas als het te specialistisch wordt, komt
iemand van ons in beeld. De reacties zijn tot nu toe
enthousiast, we kunnen de vraag bijna niet aan.
Interessant aan beide projecten is dat je met beperkte
inzet van middelen en personeel je over een heel
breed terrein kan bewegen. Die lijn gaan we uit
bouwen, ook met andere instanties. De Zeeuwse
Muziekschool droomt van één groot kunstinstituut
voor de hele provincie, maar met een diversheid aan
deelorganisaties: een atomiumachtig beeld. Eén orga
nisatie waarin alle mogelijke disciplines elkaar verster
ken en beïnvloeden. Die droom mag van mij in 2010
werkelijkheid worden.'
5 Zeeuws Tijdschrift 2005/1-2