Het aantal toeristische overnachtingen in Zeeland loopt de laatste jaren behoorlijk terug. 'Dat is niet nodig', volgens Gabriël Coppoolse. 'Wanneer je je bedrijf met visie vormgeeft, kun je de concurrentie met de goedkope zonvakanties aangaan.' Coppoolse is bedrijfsleider en binnenkort eigenaar van Camping 'Ons Buiten' in Oostkapelle. In 1970 begon zijn vader Krijn-Jan met een kleine kampeerplaats in de boomgaard en 35 jaar later is die uitgegroeid tot een volwaardige familiecamping met 369 standplaatsen. Uit het gesprek met Coppoolse blijkt al snel dat het succes niet zomaar is komen aanwaaien. Hard wer ken, goed inspelen op ontwikkelingen en risico's durven nemen, liggen eraan ten grondslag. Dat wordt zowel uitgedrukt in een hoge bezettingsgraad als door verschillende onderscheidingen. In 2002 won 'Ons Buiten' de prijs voor Creatief Ondernemerschap van de Zeeuwse Kamer van Koophandel. De camping prijkt op de zesde plaats in de ANWB top-25 van beste campings van Europa. Eerder, in 1987, werd het bedrijf door de ANWB als eerste in Nederland uitge roepen tot camping van het jaar. Een kwaliteitsfront 'Dat betekende toen heel veel voor onze naamsbe kendheid, we kregen daardoor werkelijk een enorme toeloop van gasten. Voor een blijvend effectieve en efficiënte promotie werken wij daarom samen met gemotiveerde ondernemers in de regio.' Die samen werking is niet overbodig, grote bungalowparken rukken door uitgekiende marketingcampagnes op en dreigen de kleinere campings onder te sneeuwen. Voor zelfstandig ondernemers zijn de budgetten voor gerichte en noodzakelijke promotieactiviteiten te klein. Daarom hebben verschillende Zeeuwse campinghouders begin jaren tachtig het initiatief genomen en een samenwerkingsverband opgericht: Zeeland Campings. Niet iedereen kan zich hierbij aansluiten. 'Er worden duidelijk eisen gesteld aan de kwaliteit van de campings. Wanneer je je gezamenlijk presenteert, stralen de positieve aspecten van één camping af op de andere, maar de negatieve ook! Alle deelnemers werken bijvoorbeeld aan duurzaam heid, hebben hun bedrijf milieuvriendelijk ingericht. Daarnaast neemt elke ondernemer jaarlijks een enquête onder zijn bezoekers af. Alle partners weten hoe het met de anderen is gesteld en waar moet wor den bijgestuurd.' Zo blijft het minimale kwaliteitsni veau behouden en wordt het afbreukrisico beperkt. 'Samen zetten wij Zeeland op de kaart. We maken een folder voor onze vaste klanten en we hebben een eigen internetsite opgezet (www.zeelandcamping. nl). Dat was hard nodig, want steeds meer mensen boeken last minute, bij voorkeur via internet. De site moet wel worden verbeterd. De presentatie van de campings kan beter. We willen dat bezoekers van de site precies kunnen zien hoe een bepaalde standplaats eruitziet, hoe groot hij is, welk uitzicht je hebt en welke voorzieningen er in de buurt zijn. Eén druk op de knop en je krijgt de gevraagde plaatjes op je beeldscherm. Momenteel passen we het reserverings systeem aan. Nu kunnen mensen wel een verzoek tot reservering mailen, maar het duurt een dag voordat ze de bevestiging binnen hebben. Dat is niet meer van deze tijd. Gasten willen real time kunnen boeken. Onder het motto: '"s Avonds reserveren, de volgende dag arriveren".' De campagne loopt het hele jaar door. In de kerstperiode, traditioneel een moment voor de familie om de vakantieplannen vast te stellen, sturen we gericht een e-mailnieuwsbrief naar onze klanten en in het voorjaar de nieuwe brochure. Om de trend van last minute boeken te doorbreken, sluit ik niet uit dat we binnenkort gaan starten met kortingen voor klanten die vroeg boeken. Aan de P van Promotie wordt door Zeeland Campings gewerkt, zonder product valt er weinig aan te prijzen. 'Ook op dit gebied werken we samen. Het toeristisch product is in Zeeland nog onvoldoende ontwikkeld, het is een absolute voorwaarde om gasten naar onze regio te blijven trekken. Bedrijven moeten investeren in hun eigen product en in de omgeving. We moeten trots zijn op Zeeland, het heeft voldoende kwaliteiten en er liggen zoveel kansen. Wij bieden bijvoorbeeld arrangementen aan op de camping waar mee gasten tegen een gereduceerd tarief een bezoek kunnen brengen aan de Lange Jan, Neeltje Jans of het MuZEEum. We kijken ook dicht bij huis, hoe we samen met ondernemers in Oostkapelle iets op poten kunnen zetten en activiteiten kunnen organiseren.' Sinds de oprichting van 'Ons Buiten' is er veel veranderd en ontwikkeld om aan de steeds hogere ver wachtingen van de gast te voldoen. Dat begon eigen lijk al kort na de opening. In 1972 was Coppoolse de eerste die een openluchtzwembad op zijn terrein liet bouwen. In die tijd volgens velen een overbodige investering, met het strand en de zee op een steen- 13 Zeeuws Tijdschrift 2005/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 15