Deltaplan voor de Zeeuwse kenniseconomie HET ZEEUWS AKKOORD Het Akkoord Zeeuwse Kenniseconomie moet het menselijk kapitaal en het innovatief vermogen op en afkom stig van Zeeuwse bodem vergroten. Om dat te bereiken zal er worden geïnvesteerd in meer en hoger gekwa lificeerde mensen, in effectieve kennisuitwisseling en in innovatieve projecten. Door bundeling van het beste dat onderwijs, ondernemerschap en overheid in Zeeland te bieden hebben, worden verbindingen gelegd die, in de woorden van Herman Wijffels, 'zorgen voor de dynamiek en de vonken die de innovatiemotor doen lopen'. Dat is niet alleen een kwestie van technologie en geld. Het vraagt om een cultuur waarin eigenschap pen als creativiteit, ambitie en een open houding ten aanzien van vernieuwingen goed kunnen gedijen. De relatieve kleinschaligheid kan Zeeland daarbij tot voordeel strekken. Tekst Wim van Celder Zeeland was heel lang een in hoofdzaak agrarische provincie met alle kenmerken van dien. Min of meer gesloten en conservatief. Een provincie die goeddeels buiten de aandacht van het Haagse viel. Daarvan getuigt het achterstallig onderhoud aan de dijken. Hoewel er al vanaf 1938 plannen waren om dit Zuid westelijk deel van het land beter tegen het water te beschermen, resulteerde dat vóór 1953 slechts in de afsluiting van de Brielse Maas en de Braakman. Sociaal-economische structuur en mentaal- culturele statuur De calamiteit van 1953 heeft daar verandering in gebracht. Toen pas kon een grootschalig waterstaat kundig Deltaplan worden uitgevoerd. Door dammen en afsluitdijken en de bouw van de Zeelandbrug in 1965 werd het isolement verminderd. Zeeland werd, althans via het wegvervoer naar het noor den beter ontsloten en sinds een paar jaar door de Westerscheldetunnel ook naar het zuiden. Er kan best nog het een en ander verbeterd wor den aan de wegeninfrastructuur en die intercity moet natuurlijk tot Vlissingen blijven rijden. De verbreding van de internettoegankelijkheid via glasvezel is nog niet overal doorgedrongen, hoewel Zeeland hierin van een achterstandssituatie is opgeschoven naar voor- sprongsituatie. Mede met steun van de provincie is immers Gigapoort gerealiseerd, waardoor instituten voor hoger onderwijs - de Roosevelt Academy en de Hogeschool Zeeland - de Zeeuwse Bibliotheek en onderzoeksinstituten in Yerseke op breedband inter net zijn aangesloten. Het maakte het project ZIEN (Zeeuws Initiatief Educatief Netwerk) mogelijk dat er met subsidie van onder andere de rijksoverheid in voorziet nog eens 10 bibliotheken en 160 scholen erop aan te sluiten. Kortom: er zijn in infrastructureel opzicht geen onoverbrugbare obstakels voor het eco nomisch klimaat in deze provincie. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw kregen industrialisatie en havenactiviteiten hier een plaats en nam het toerisme naar Zeeland een grote vlucht. Er is een aantal Zeeuwse bedrijven geweest, dat zich in het kielzog van de Deltawerken heeft geprofi leerd. Noordhoek Diving is er een voorbeeld van. Maar de grote impuls kwam toch door de vestiging van grote buitenlandse bedrijven, te beginnen met Hoechst, gevolgd door Dow, Pechiney en Total. De ligging aan diep vaarwater, de aanleg van de Zeelandbrug, de bouw van een kerncentrale voor relatief goedkope energie, ruimte en vooral een bestuurlijk en ambtelijk positief meewerkende houding waren de belangrijkste redenen voor hun komst naar Zeeland. Er is vervolgens Zeeuwse bedrijvigheid ontstaan en gegroeid rondom die grootschalige buitenlandse industrievestigingen in Terneuzen en Vlissingen- Oost. De havenontwikkeling trok daarnaast trafieken aan, die overzeese goederen van hieruit distribueren over de West-Europese markten. Natuurlijk hadden deze ontwikkelingen invloed op de sociaal-econo mische structuur en mentaal-culturele statuur van Zeeland. Werkgelegenheid en welvaart namen toe, de traditionele, enigszins gesloten Zeeuwse identiteit 21 Zeeuws Tijdschrift 2005/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 23