Controletoren bij brugovergang Zelzate. Foto: Corné Bastiaansen. Booming business 'Vooral Nederlanders van boven de rivieren kijken met gemengde gevoelens naar de Zuiderburen. Ze blijven het hardnekkig een zootje bij de Belgen vinden, van de bewegwijzering tot de kleurkeuzes, wat een wal gelijkheid en wansmaak allemaal. Toch worden dat steeds kleiner wordende details, want die wegen die beter bewegwijzerd zouden moeten zijn liggen er dus tenminste en vooruit, wat gaat het daar allemaal vlot, wat gaat het daar allemaal gemakkelijk, en vooruit, wat gaat het er goed. Ja, business is booming aan de andere kant van de grens. Bijna 25 miljoen ton werd er in 2004 in de Gentse haven verzet. Het was een topjaar. Dat zijn rendabele tonnages, met veel, zoals dat heet, toe gevoegde waarde, omdat het producten zijn voor plaatselijke verwerking, niet slechts overslag. Even wat cijfers en feiten. De toegevoegde waarde in euro's per ton voor de haven van Gent is 97 euro - Terneuzen haalt dat bijna met 85 euro - ten opzichte van maar 14 euro in Rotterdam (alles verdwijnt naar elders, het meeste naar het Ruhrgebied) en 47 voor Antwerpen. De haven van Gent met bijbehorende industrie was in 2002 goed voor 62.000 arbeids plaatsen en elke dag worden dat er meer. Een half miljard investeringen van Volvo Cars hier, van Stora Enso een half miljard daar, de trafiek van zand- en grindmoghul Kasteleyn verdubbelde, er werd een lucratief contract inzake 'natte bulk' afgesloten met olieboer Locachim. Staalconcern Sidmar maakte in september verbluffende winstcijfers over de eerste helft van 2005 bekend. In een halfjaar werd bruto 36 Zeeuws Tijdschrift 2005/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 38