Controletoren bij brugovergang Zelzate.
Foto: Corné Bastiaansen.
Booming business
'Vooral Nederlanders van boven de rivieren kijken met
gemengde gevoelens naar de Zuiderburen. Ze blijven
het hardnekkig een zootje bij de Belgen vinden, van
de bewegwijzering tot de kleurkeuzes, wat een wal
gelijkheid en wansmaak allemaal. Toch worden dat
steeds kleiner wordende details, want die wegen die
beter bewegwijzerd zouden moeten zijn liggen er dus
tenminste en vooruit, wat gaat het daar allemaal vlot,
wat gaat het daar allemaal gemakkelijk, en vooruit,
wat gaat het er goed. Ja, business is booming aan de
andere kant van de grens.
Bijna 25 miljoen ton werd er in 2004 in de
Gentse haven verzet. Het was een topjaar. Dat zijn
rendabele tonnages, met veel, zoals dat heet, toe
gevoegde waarde, omdat het producten zijn voor
plaatselijke verwerking, niet slechts overslag. Even
wat cijfers en feiten. De toegevoegde waarde in
euro's per ton voor de haven van Gent is 97 euro -
Terneuzen haalt dat bijna met 85 euro - ten opzichte
van maar 14 euro in Rotterdam (alles verdwijnt naar
elders, het meeste naar het Ruhrgebied) en 47 voor
Antwerpen. De haven van Gent met bijbehorende
industrie was in 2002 goed voor 62.000 arbeids
plaatsen en elke dag worden dat er meer. Een half
miljard investeringen van Volvo Cars hier, van Stora
Enso een half miljard daar, de trafiek van zand- en
grindmoghul Kasteleyn verdubbelde, er werd een
lucratief contract inzake 'natte bulk' afgesloten met
olieboer Locachim. Staalconcern Sidmar maakte in
september verbluffende winstcijfers over de eerste
helft van 2005 bekend. In een halfjaar werd bruto
36 Zeeuws Tijdschrift 2005/5-6