3 Jan J.B. Kuipers, Brommers, gitaren en spandoeken. Vijftig jaar jong in Zeeland. Zaltbommel: Uitgeverij Aprilis 2005. ISBN 90-5994-093-8, 145 pp. 200 (kleur) ill. Dit boek staat niet op zichzelf maar maakt deel uit van een groter project: vijftig jaar jongerencultuur in Zeeland (georganiseerd door het Zeeuws Archief, Scoop en de Zeeuwse Bibliotheek) dat daarnaast uit (reizende) tentoonstellingen en een radioserie op Omroep Zeeland bestaat. Met jongerencultuur wordt vooral de alternatieve jeugdcultuur bedoeld die zich vanaf 1955 (Rock Around The Clock) wereldwijd begon te manifesteren en rond 1980 mainstream is gewor den. In het boek zoekt u dus vergeefs naar zeeverken ners, gidsen, welpen, jeugdleden van allerlei sport clubs, majorettes, of leerlingen van zondagsscholen. Zij blijven buiten beeld. Keuzes moeten nu eenmaal gemaakt worden en ontegenzeggelijk levert het alter natieve jeugdcircuit heel wat meer stof tot schrijven op dan het traditionele, hoewel op de soos (dikwijls opgezet door kerkelijke organisaties) als het snij- en glijvlak van die twee culturen dieper ingegaan had kunnen worden. De titel van het boek (en het project) suggereert een Zeelandbrede insteek. Dat is het ook geworden hoewel de nadruk op Zeeland-Centraal is komen te liggen (zo valt er in 2008 een aparte publicatie met als werktitel Beroemd word ik toch wel... over de jeugd cultuur in Zeeuws-Vlaanderen van de hand van Ariël Meeusen te verwachten dat veel meer de bevrijding als beginpunt van een nieuwe (jeugd)cultuur neemt). Uiteraard gebeurde er op Walcheren veel maar juist in de periferie van Zeeland ontstonden er door vermen ging met 'vreemde' invloeden of puur door het isole ment 'van god en alles los experimenten'. Voorbeeld par excellence is het Aardenburgse anarchistische totaalproject Gramschap en het daarmee verbon den icoon de Baader Pop Gruppe, die 'terroristische dansmuziek' maakte. Gramschap jaagde pas echt het establishment de stuipen op het lijf. Dit soort extreme uitingen van jongerencultuur waren een uitzondering in een roze zee van lieve zoontjes en hippe dochters van de bourgeoisie die in een bandje afmeerden, in een protestmars mee kuierden, af en toe een stickie doorgaven of mee zwijmelden op dichtersavonden (uiteindelijk zijn ze allemaal groene thee gaan drin ken). valse echo s en vluchtige dampen J1- j| duidelijkheid over zeeuwse zuunigheid De auteur geeft een duidelijke omschrijving van waar hij in het boek het accent op heeft gelegd: 'Het belang van muziekbeleving en het zelf muziek maken bleek overstelpend. Behalve een hoofdstuk over het "actiewezen", dat vanaf de jaren zestig tot en met de punkperiode een onmisbaar ingrediënt was van de jongerencultuur, gaat dit boek vooral over het plezier en de ontplooiingsmogelijkheden die de popmuziek bood en biedt, met al haar modes, grillen, trends én constanten. De jeugdcentra, subculturen, blaadjes en andere communicatiemiddelen stonden voor een groot deel ook in het teken hiervan.' Voor degenen die niet zo muzikaal angehaucht zijn en zich op andere manieren ontplooiden is dat misschien een deceptie maar dat neemt niet weg dat voor hen die hun jeugd in Zeeland beleefd of versle ten hebben, het boek een feest der herkenning is. Zo frappeerde mij de omslag van het links georiënteerde tijdschrift Nieuw Zeeland (het heeft bestaan!) met op 76 Zeeuws Tijdschrift 2005/5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2005 | | pagina 78