MOSSELEN
ONBEPERKT
A VOLONTÉ
nam
mSÊÊmmSm
maar in Vlaanderen werd fanatiek op de smokke
laars gejaagd. Vlaanderen ondervond meer econo
mische schade van de smokkel en bovendien kregen
Belgische douaniers tien procent van de geconfis
queerde boter als premie.
Eind jaren zestig kwam er een eind aan deze
smoldcel door het gelijktrekken van allerlei tarieven
onder invloed van Europese regelgeving waardoor
de prijzen in Nederland en België weinig met elkaar
verschilden met uitzondering van textiel en meu
bels (Morres in Hulst) die in Nederland goedkoper
bleven. Dat lean slechts gedeeltelijk de aanhoudende
stroom Vlamingen verklaren. Waarom bleven ze toch
komen? Enerzijds door de uitgebreide en kwalitatief
ontwikkelde horeca (de terrascultuur) en anderzijds
oefenden de zogenoemde geslachtsmagazijnen (seks
shops) vanaf begin jaren zeventig een grote aantrek
kingskracht uit. Deze laatste waren in België verboden
evenals de ongekuiste versie van de film Blue Movie
die drie jaar lang uitverkocht was in de Hulsterse
bioscoop De Koning van Engeland. De erotica voor
zagen in een grote behoefte en ook andere winkels
profiteerden daarvan. Sluis en Hulst kregen een breed
publiek. In de jaren negentig hadden ook die sterke
punten aan glans ingeboet. Met name in Hulst begon
het aantal Vlaamse bezoekers te dalen.
Hulst Vestingstad en Sluis Promotie
Voorheen de meest Vlaamse stad van Nederland,
Reynaertstad en koopstad gooit Hulst het sinds kort
over een andere boeg. Het presenteert zich nu voluit
als vestingstad. De Stichting Bezoekersmanagement
Hulst werd in 2003 opgericht om het tij te keren. Hoe
kan Hulst als dagattractie weer voor de Vlaming, maar
ook - in toenemende mate - voor de Nederlander
aantrekkelijk worden gemaakt. In de Stichting zijn de
VW, de politiek en de Ondernemersvereniging verte
genwoordigd. Het heeft onder meer een schitterende
website opgeleverd (www.vestingstad.nl). Helaas
prijkt op de gemeentelijke site nog immer de slogan
n Zeeuws Tijdschrift 2006/1-2