beth Labeur, Genesis 2: 22, 23, snapshot, Sela ©2004
hen te helpen met het opknappen van hun huis. Het
beviel me zo goed dat ik binnen drie maanden ook in
Veere woonde!' Ze uit haar artistieke inspiratie door
het maken van collages, video en installaties en werpt
zich, zoals eerder gemeld, ook op als trekker van het
project Zeeuwse Nieuwe. 'Ik was van oorsprong bij
het CBK binnengestapt omdat ik atelierruimte zocht
en me daarnaast afvroeg wat er allemaal speelde in
Zeeland qua kunst en kunstenaars. Ik was op zoek
naar meer aansluiting en uitwisseling, op een infor
mele manier, binnen Zeeland.'
Een vergelijkbare werkopvatting zie ik bij Machteld
van der Wijst (1974, Gorinchem), die abstract schildert:
'Schilderen is heel belangrijk voor me maar het is een
eenzaam beroep. Ik bedenk ook projecten die met com
municatie te maken hebben want ik vind taal heel inte
ressant als een middel tot intermenselijk contact.' Zo
lean ze projecten als 'Interview in Beeld' en 'Interview
met de stad' (Vlissingen) op haar conto schrijven.
Samen met Liesbeth Labeur (1975, Middelburg,
nickname Sela zet ze nu een concept op voor een
kunstboek over de ontmoetingen met de Zeeuwse
Nieuwe. Labeur begeeft zich op het gebied van de
religie en onderneemt 'ongewone projecten'. In haar
woorden: 'Onder het label Sela presenteren broe
ders en zusters producten die voortkomen uit de
onuitwisbare indruk die Bijbelbelt Zeeland op hen
achterliet'. Naast haar vrije werk vervult ze grafische
ontwerpopdrachten voor andere kunstenaars en
maakt websites, zoals die van de Zeeuwse Nieuwe.
Hun beider engagement spreekt uit het
KipVisverdrag, samen met initiatiefnemer van Kip Vis,
Caroline Passenier opgesteld namens het gelijkna
mige kunstinitiatief, 'waar we in geloven', bevesti
gen ze hardop. Met de input uit de gesprekken met
Middelburgse kunstprofessionals stelden ze een tekst
op. Die moet aansporen tot de verbetering van het ste
delijke kunstklimaat. Te beginnen met KipVis. Dat is
gelukt want met hulp van de lobby van de oudere garde
Middelburgse kunstenaars hebben ze per 1 augustus
een nieuwe ruimte betrokken op het Molenwater.
De creativiteitsindex van Zeelandstad, met
dank aan Richard Florida
Toen ik met Liesbeth Labeur en Machteld van der Wijst
kwam te spreken over het economisch perspectief van
hun kunstenaarschap, diende het antwoord op mijn
stelling zich als vanzelf aan. Liesbeth reageerde: 'Een
tijdje geleden stond er een artikel in het NRC over de
creatieve stad. Dat heb ik uitgeknipt en bewaard.' De
Amerikaanse wetenschapper Richard Florida die stee
vast wordt genoemd in deze context, maakte school
met zijn onderzoeken naar de 'creativiteitsindex' van
steden. Daaruit blijkt dat de aanwezigheid van creatieve
beroepen economische bedrijvigheid aantrekt. Liesbeth
en Machteld: 'Als dat zo is, dan zijn we er toch?'
Ook voor het CBK is Florida geen onbekende.
Blijkbaar ligt diens boek The Rise of the Creative Class
ook op het nachtkastje van Zeeuwse politici. Kathrin
Ginsberg beaamt dat de inspanning van het CBK om
de infrastructuur van de kunsten te verbeteren, kan
worden gezien in het licht van zijn gedachtegoed.
'Vorig jaar was de econoom Arjo Klamer (verbonden
aan de Erasmus Universiteit en een autoriteit op het
gebeid van de economie van de kunsten) gastspreker
bij een cultuurdebat in het Zeeuws Museum over dit
onderwerp. Wat bijvoorbeeld te doen met de leegstaan
de boerderijen in de provincie?' Moge deze uitdaging
een aansporing zijn voor Zeeuwse kunstenaars met
ideeën, en een impuls voor het Zeeuwse kunstleven.
1. Zeeuwse Nieuwe: Caroline Passenier, Liesbeth Labeur, Nanda
Runge, Machteld van der Wijst (Kunstwerkplaats KipVis),
Michiel Paalvast, Bianca Runge, Ollo Feenstra (Kunstplein
Veere), Liesbeth Minderhoud (Galerie POP), Denz de Kroon,
Coen Wieman, Danny van Rijt, Janneke Rottier, Ellen de Boer
(G2A). Zie ook de website www.zeeuwsenieuwe.nl
2. WIK, Wet inkomensvoorziening kunstenaars, sinds 1998
van kracht om beginnende kunstenaars te ondersteunen bij
de start en het rendabel maken van hun kunstbedrijf (www.
minocw.nl/cul tuur/kunsten/wik/)
3. Nicolas Bourriaud (1998), Esthétique relationelle. Les presses
du réel.
41 Zeeuws Tijdschrift 2006/1-2