Paul en Menno de Nooijer, Een rondje Walcheren2005. De Rijksgebouwendienst (RGD) van het Ministerie van VROM is verantwoordelijk voor de uitvoering van die regeling en is daardoor de grootste kunstopdracht gever in Nederland. Deskundigen van deze dienst volgen de trends in de kunstpraktijk en waar mogelijk gaan ze het experiment aan. Dat heeft een grote diver siteit aan contextuele artistieke uitingen opgeleverd in, bij, of aan de vele gebouwen waar de dienst de opdrachtgever was. Niet alleen permanente en tast bare kunstwerken, ook tijdelijke projecten maken deel uit van de omvangrijke collectie van meer dan 2.500 stuks. Internationaal gezien neemt ons land daarmee een unieke positie in. Om verder een idee van de omvang te geven: tussen 2000 en 2003 heeft de RGD 65 opdrachten gegeven met een budget van vijfenhalf miljoen euro. De RGD heeft de uitvoering van de regeling deels uitbesteed aan onafhankelijke spelers in het veld zoals de Stichting Kunst en Openbare Ruimte (SKOR) die gezondheidsinstellingen onder zijn vleugels heeft en de Mondriaan Stichting die in samenwerking met Kunst Bedrijf de scholen doen. Naast deze organisaties zijn er nog vele semipublieke en parti culiere opdrachtgevers die de hulp van de Mondriaan Stichting in kunnen schakelen of adviesbureaus of galeries hun kunstopdracht kunnen laten begeleiden. Van autonome en toegepaste kunst De gemene deler van al deze kunstwerken is dat ze in opdracht ontstaan. De makers ervan moeten zich verhouden tot een gebouw, tot de gebouwde omge ving en in toenemende mate tot gebruikers. Het is nog geeneens zo gek langgeleden dat de meeste kunstenaars die zichzelf als volstrekt autonoom ope rerende professionals zagen, hun neus voor dergelijke opdrachten ophaalden. Want was dat niet het werk- 12 Zeeuws Tijdschrift 2006/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 14