Herontwikkeling van haventerreinen in Rotterdam, Antwerpen en Vlissingen Al jarenlang wordt er gedacht over de herinrichting van het terrein van de voormalige scheeps werf De Schelde in het hart van Vlissingen. Verschillende ontwerpers en studenten hebben er hun licht over laten schijnen. Langzamerhand wordt duidelijker welke plannen de gemeente Vlissingen ermee heeft. Toch zal de realisatie van die plannen nog geruime tijd op zich laten wachten. Een goed moment om de tussenbalans op te maken en te kijken naar hoe andere havensteden met de herontwikkeling van vervallen industrieterreinen in de havens omgaan. Door Johan de Koning Niet alleen in Vlissingen is het vraagstuk hoe een voormalig industrieel complex kan worden omge vormd tot een woongebied in de stad actueel. In vele grote havensteden in Europa, maar ook in Azië en Amerika, zijn zulke (grootschalige) transformatie processen aan de gang. Door de ontwikkelingen in Vlissingen naast die van soortgelijke projecten in naburige havens als Rotterdam en Antwerpen te plaat sen kan wellicht een helderder beeld ontstaan van het nut en de noodzaak van dergelijke grootschalige her- gebruikopgaven. Ik vroeg René Daniels over Antwerpen en Monique de Knegt over Rotterdam hun licht te laten schijnen. René Daniels, stedenbouwkundige en directeur van Buro 5 in Maastricht, werkte als projectleider aan de Kop van Zuid in Rotterdam en rondde onlangs plannen af voor de herontwikkeling van 't Eilandje, een 170 hectare groot havengebied in Antwerpen. Monique de Knegt, van oorsprong landschapsarchitect, is in dienst bij Stadshavens Rotterdam als projectleider. Dat bedrijf is de ont wikkelingsmaatschappij die het transformatieproces in het Waalhavengebied (totaal 1000 hectare haven terrein) moet structureren en vormgeven. Eerst wordt een gedeelte ervan, Vierhavens, een gebied van 170 hectare herontwikkeld. Ter vergelijking: het voormalig KSG-terrein heeft een oppervlakte van 32 hectare. 30 Zeeuws Tijdschrift 2006/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 32