Herontwikkeling
van haventerreinen
in Rotterdam, Antwerpen en Vlissingen
Al jarenlang wordt er gedacht over de herinrichting van het terrein van de voormalige scheeps
werf De Schelde in het hart van Vlissingen. Verschillende ontwerpers en studenten hebben er hun
licht over laten schijnen. Langzamerhand wordt duidelijker welke plannen de gemeente Vlissingen
ermee heeft. Toch zal de realisatie van die plannen nog geruime tijd op zich laten wachten. Een
goed moment om de tussenbalans op te maken en te kijken naar hoe andere havensteden met de
herontwikkeling van vervallen industrieterreinen in de havens omgaan. Door Johan de Koning
Niet alleen in Vlissingen is het vraagstuk hoe een
voormalig industrieel complex kan worden omge
vormd tot een woongebied in de stad actueel. In vele
grote havensteden in Europa, maar ook in Azië en
Amerika, zijn zulke (grootschalige) transformatie
processen aan de gang. Door de ontwikkelingen in
Vlissingen naast die van soortgelijke projecten in
naburige havens als Rotterdam en Antwerpen te plaat
sen kan wellicht een helderder beeld ontstaan van het
nut en de noodzaak van dergelijke grootschalige her-
gebruikopgaven.
Ik vroeg René Daniels over Antwerpen en
Monique de Knegt over Rotterdam hun licht te
laten schijnen. René Daniels, stedenbouwkundige
en directeur van Buro 5 in Maastricht, werkte als
projectleider aan de Kop van Zuid in Rotterdam en
rondde onlangs plannen af voor de herontwikkeling
van 't Eilandje, een 170 hectare groot havengebied
in Antwerpen. Monique de Knegt, van oorsprong
landschapsarchitect, is in dienst bij Stadshavens
Rotterdam als projectleider. Dat bedrijf is de ont
wikkelingsmaatschappij die het transformatieproces
in het Waalhavengebied (totaal 1000 hectare haven
terrein) moet structureren en vormgeven. Eerst
wordt een gedeelte ervan, Vierhavens, een gebied
van 170 hectare herontwikkeld. Ter vergelijking: het
voormalig KSG-terrein heeft een oppervlakte van 32
hectare.
30 Zeeuws Tijdschrift 2006/3-4