Vanaf links: Dok van Perry; Dempen van het droogdok; KSG hoofdgebouw; Interieur KSG hoofdgebouw. tal van mogelijkheden om gebruik te maken van deze karakteristieke overgang tussen land en water. Het hoogste gedeelte van de Machinefabriek met de hallen uit 1913, 1916 en 1919 zou gespaard moe ten blijven, wat gezien de bouwtechnische staat goed mogelijk is. Behoud van dit ensemble is belangrijk voor het beeld van de historische en sociale ontwikke ling van de stad. Met de hellingen en de overgebleven hijskraan vormt dit een mooi geheel. Deze hallen vor men een enorm overdekt plein, dat voor het Zeeuwse toerisme een belangrijke rol kan spelen, bijvoorbeeld met een slecht-weeraccommodatie en sportfacilitei ten. De enorme hoogte biedt Zeeland unieke kansen voor tentoonstellingen, beurzen en manifestaties. Het hoogste deel van de zware plaatwerkerij is een impo sante loods, op de grens van het winkelgebied. Het inwendige van deze hal lijkt geschikt voor lage bebou wing aan weerszijden met winkels en of ateliers voor kunstenaars. In het middengebied is ruimte voor een dagmarkt (verse groente, vis, etc.), kunstmanifes taties en theatervoorstellingen. Op die manier blijft de kathedrale werking van de ruimte bewaard. Alle later aangebouwde hallen kunnen gesloopt worden om de oude stad weer te verbinden met de Dokhaven. De Timmerfabriek (1913-1915) aan de Koningsweg is beeldbepalend voor het gezicht op dit deel van Vlissingen vanaf het water. Dit gebouw kan geheel zelf standig nieuwe functies krijgen. Daarbij moet rekening worden gehouden met de belangrijkste karakteristie ken: de sobere architectuur met de grote raampartijen van het exterieur en de heldere ruimte met vide van het interieur. Een goede bestemming is een lobby met res taurants en vergaderruimtes bij een hotel, dat als pas sende hoogbouw daarnaast gerealiseerd kan worden. De architectuur van dit gebouw moet inspelen op de stijlkenmerken van de Timmerfabriek. De deels imposante bebouwing van de voormalige Dokkade, liep oorspronkelijk tot aan de Admiraliteit met het wachthuisje en de schipbrug over het Dok. Daar begon het werfterrein met de twee kappen. Na afbraak ontstond de zeer brede kade met de kraanba- nen. Wij achten een lage bebouwing vóór de te hand haven delen van de Machinefabriek goed mogelijk. Datzelfde geldt voor de Houtkade waar tot 1986 het Van Dishoeckhuis stond. Herbouw is mogelijk omdat er goede meetgegevens van dit voormalige stadhuis beschikbaar zijn. Voor de lange termijn hopen wij op een herstel van het schiereiland waar het Arsenaal stond en op het terugbrengen van het water in de Voorhaven waar nog restanten van de kades van het voormalige Grote Dok terug te vinden zijn. Laatste ontwikkelingen Het is zeldzaam dat een op zich al unieke historische zeevesting een zo groot terrein binnen haar (deels voor malige) stadswallen terug krijgt en kan ontwikkelen. De gemeente Vlissingen is daar met voortvarendheid aan begonnen en heeft veel groeperingen bij de herin richting van het gebied betrokken. Zoals de projectlei der van de gemeente al vaststelde: 'Je kan het maar een keer fout doen'. Het stedenbouwkundige bureau VHP heeft een masterplan ontwikkeld, dat in grote trekken aan de verwachtingen voldoet en veel van de karakteris tieke bebouwing in zijn waarde laat. Daarnaast zet het de maatvoering en het stratenpatroon van de binnen stad door zodat weer een organisch geheel ontstaat. De Bond Heemschut heeft naast waardering voor het grote geheel een wat andere visie op enkele onderdelen zoals de manier waarop het gebied zal worden ontsloten. Dit wordt nu door het projectbureau van de gemeente in de uiteindelijke opzet meegenomen. Samen met de inbreng van de andere belanghebbenden verwachten wij dat aan de raad van Vlissingen een goed en even wichtig plan zal worden voorgelegd. Daarvoor zou kunnen gelden: 'Wat de stad gaf aan de KSG krijgen de bewoners straks weer terug.' 35 Zeeuws Tijdschrift 2006/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 37