een landmark, de monumentale Watertoren, die de afgelopen jaren heeft gefungeerd als gemeentelijke expositieruimte. Met ambtenaar kunstzaken Leon Riekwell als onmisbare aanjager bood de gemeente Vlissingen Van Munster in 2004 de gelegenheid dit rijksmonument en het omringende terrein in te rich ten als nieuwe kunstenaarsplek. Op het 7.000 vierkante meter tellende eilandje is een architectonische installatie gepland die de Watertoren opnieuw in een hedendaagse culturele context zal plaatsen. Van Munsters I K-icoon zal hier naar analogie van de Plus en de Min in Renesse ver rijzen als atelier en expositieruimte. Daarnaast voor ziet de beeldhouwer een rond woonhuis voor eigen gebruik, met ramen in de vorm van plussen en min nen. Als huismeester van de Watertoren draagt hij zorg voor de restauratie ervan. Het monument blijft intact maar zal worden getooid met een dakpaviljoen van staal en glas waarin de kunstenaar kan werken. Twee functionele gebouwen maken de plattegrond compleet: een hoekpaviljoen als verblijfsruimte voor de gastkunstenaars en een langwerpig opslaggebouw verwerkt in een geluidswal van veertig meter lang en vier meter hoog. Daarop zullen kris kras platte, meta len I K'en verschijnen van ongeveer een meter groot, elk gevolgd door een naam van een partij die het pro ject mede ondersteunt. Het hele project is begroot op circa 1,5 miljoen euro. Volgens de planning gaat de eerste heipaal eind dit jaar de grond in en opent het kunstenaarsverblijf in 2008 zijn deuren. Of dan ook al het opslaggebouw en het woonhuis gereed zijn, is de vraag want een gedeelte van de plannen moet nog door de ambtelijke molen. In elk geval zijn onderzoeken naar de bodem, akoestiek, stofdeeltjes en ruimtelijke onderbouwing afgerond. Dat geldt ook voor de discussies met de monumentencommissies van zowel het Rijk als de gemeente. Alles is één Van Munsters werkwijze als beeldhouwer verschilt niet van die als architect, zegt hij. Of hij nu een beeld of een gebouw bedenkt, dezelfde formele wet ten treden in werking. Zoals bij het woonhuis, dat is architectuur en tegelijk een sculptuur. De vorm vond hij in het watervat, hoog in de Watertoren. Die herhaalt hij en maakt zichtbaar wat verborgen is. Alles grijpt zo op elkaar in in zijn werk. Het een komt uit het ander voort. Maar, 'architectuur is niet mijn vak', zegt hij. Daarom werkt hij samen met de architect Johan de Koning van Laboratorium voor Architectuur. De kunstenaar, opdrachtgever in deze constructie, geeft toe het als Einzelganger spannend en moeilijk te vinden zaken uit handen te geven. Tegelijkertijd had hij meer dialoog verwacht. Het is altijd een strijd om een bepaalde vorm door het hele creatieve proces heen te krijgen. Al moet het drie keer over of kost het een maand extra werk. 'Tja, ik ben een eigenwijze kunstenaar. Ik ben met niets begonnen, heb geen bureau met personeel om te onderhouden dus geld is voor mij ondergeschikt.' Dat geeft spanning tussen hem en de architect. 'Kunstenaars zijn altijd jaloers op architecten omdat ze alles betaald krijgen en alles voor ze is uitgestip peld. En architecten kijken afgunstig naar kunste naars omdat die altijd kunnen experimenteren en nergens rekening mee hoeven houden.' Hoe gaat het dan als hij een werk in opdracht maakt? Jan van Munster maakt er geen geheim van: artistieke concessies doen bestaat voor hem niet. 'In opdrachtsituaties sluipen onbewust oude beelden in mijn hoofd, als een vertaling naar een maat voor die plek.' Als dat gebeurt, dan klopt het. Anders gaat het wat hem betreft niet door want zijn filosofie luidt onverminderd: 'IK is identiteit IK is iedereen IK is van iedereen IK is een mentale constructie IK is een kunstwerk van Jan van Munster.' 38 Zeeuws Tijdschrift 2006/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 40