Douwe Eisenga Rose Road - City Lines luister naar de nieuwe cd op www.douweeisenga.nl verkrijgbaar in elke cd-winkel voor het werk van muziekvinders als Philipp Glass, Steve Reich en Simeon ten Holt. Je kunt aan dat rijtje waarschijnlijk ook de naam van John Adams toevoe gen. 'Ik kan bij wijze van spreken twee jaar lang onaf gebroken naar die muziek luisteren,' zei hij. Binnen het muzikale universum dat die componis ten hebben opgetrokken voelt hij zich zeer thuis. Het blijkt onmiskenbaar ook uit de werken van zijn hand die zijn samengebracht op zijn jongste cd, dit voorjaar feestelijk gepresenteerd bij MuziekPodium Zeeland. Het schijfje bevat vier recent geschreven werken, muziek uit de jaren 2003, 2004 en 2005. Zijn complete, driedelige pianoconcert staat erop, zijn eerste strijkkwartet Rose Road, het pianowerk City Lines. En er is een vermakelij ke toegift van een kleine vijf minuten, Dickens!, geschre ven 'voor de lol van het schrijven; en voor de lol van het luisteren', een muziekje waarin - zoals Eisenga toelicht - het ensemble 'tegen wil en dank langzamerhand afste vent op een stampende wals.' Hij heeft meer van die ironisch aandoende infor matie over de muziek op deze cd. Over het derde deel van het pianoconcert bijvoorbeeld: 'Geen getreuzel meer, de pianist klimt op de bok en houdt de teugels strak in dit spetterende slotdeel.' Of, over zijn strijk kwartet, geschreven in opdracht van een lieve oude dame: 'De titel verwijst naar het bos waar deze goede fee ooit woonde. Hoewel het treurig is dat die tijd voorbij is, getuigt dit energieke strijkkwartet na een lyrische opening, van de vrolijkheid en dynamiek van het leven. Oude, lieve feeën houden daarvan.' Maar ondertussen: die relativerende houding over het eigen werk heeft Eisenga er gelukkig niet van weerhouden een aantal van de beste musici die Nederland op het terrein van eigentijdse muziekbe oefening rijk is, in te schakelen voor de opname. Zo speelt Gerard Bouwhuis de hoofdrol in het pianocon cert en City Lines, zet het Francis B. Quartet zich zeer in voor Rose Road en bevat ook het qua instrumenta rium zeer divers samengestelde ensemble gerenom meerde musici, die hun bijdragen met flair en niet zelden hoorbaar plezier leveren. Eén van de sterkste elementen die mij althans in de muziek op deze cd trof is het vermogen van Eisenga ritmische impulsen subtiel te variëren. Je komt die kwaliteit zowel in het pianoconcert, in City Lines als in het strijkkwartet tegen, vaak gecombineerd met harmonische verschuivingen waardoor je nieuwsgie rig blijft naar het vervolg. Dat komt - wat mij betreft - ook omdat Eisenga in zijn werk qua tijd maat weet te houden en zijn subtiliteiten niet tot in het oneindige a la Morton Feldman rekt. Mooi vond ik ook de serene introductie van het strijkkwartet en de tot weemoedig heid stemmende ondertonen in City Lines. Een prima cd dus vol toegankelijke en goed gespeelde muziek, die ook nog een andere kwaliteit heeft: de voortreffelijke, heldere en doorhóórbare opname. Dat is extra interessant, omdat de registratie tot stand kwam in de Middelburgse Concertzaal - een oord dat in de toekomst mogelijk plaats gaat bieden aan een vaste opnamestudio. Jacco van der Heijden en Walter Calbo zorgden voor vakwerk en zo kan deze opname ook als pakkend promotiemateriaal voor die toekomstige studio worden gebruikt. Laat ze daar maar schuiven. (Kees Cijsouw) neem deze advertentie mee naar de Drvkkerij in Middelburg en ontvang 2,50 korting op de cd 53 Zeeuws Tijdschrift 2006/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 55