Douwe Eisenga
Rose Road - City Lines
luister naar de nieuwe cd op www.douweeisenga.nl
verkrijgbaar in elke cd-winkel
voor het werk van muziekvinders als Philipp Glass,
Steve Reich en Simeon ten Holt. Je kunt aan dat rijtje
waarschijnlijk ook de naam van John Adams toevoe
gen. 'Ik kan bij wijze van spreken twee jaar lang onaf
gebroken naar die muziek luisteren,' zei hij.
Binnen het muzikale universum dat die componis
ten hebben opgetrokken voelt hij zich zeer thuis. Het
blijkt onmiskenbaar ook uit de werken van zijn hand
die zijn samengebracht op zijn jongste cd, dit voorjaar
feestelijk gepresenteerd bij MuziekPodium Zeeland. Het
schijfje bevat vier recent geschreven werken, muziek uit
de jaren 2003, 2004 en 2005. Zijn complete, driedelige
pianoconcert staat erop, zijn eerste strijkkwartet Rose
Road, het pianowerk City Lines. En er is een vermakelij
ke toegift van een kleine vijf minuten, Dickens!, geschre
ven 'voor de lol van het schrijven; en voor de lol van het
luisteren', een muziekje waarin - zoals Eisenga toelicht
- het ensemble 'tegen wil en dank langzamerhand afste
vent op een stampende wals.'
Hij heeft meer van die ironisch aandoende infor
matie over de muziek op deze cd. Over het derde deel
van het pianoconcert bijvoorbeeld: 'Geen getreuzel
meer, de pianist klimt op de bok en houdt de teugels
strak in dit spetterende slotdeel.' Of, over zijn strijk
kwartet, geschreven in opdracht van een lieve oude
dame: 'De titel verwijst naar het bos waar deze goede
fee ooit woonde. Hoewel het treurig is dat die tijd
voorbij is, getuigt dit energieke strijkkwartet na een
lyrische opening, van de vrolijkheid en dynamiek van
het leven. Oude, lieve feeën houden daarvan.'
Maar ondertussen: die relativerende houding
over het eigen werk heeft Eisenga er gelukkig niet
van weerhouden een aantal van de beste musici die
Nederland op het terrein van eigentijdse muziekbe
oefening rijk is, in te schakelen voor de opname. Zo
speelt Gerard Bouwhuis de hoofdrol in het pianocon
cert en City Lines, zet het Francis B. Quartet zich zeer
in voor Rose Road en bevat ook het qua instrumenta
rium zeer divers samengestelde ensemble gerenom
meerde musici, die hun bijdragen met flair en niet
zelden hoorbaar plezier leveren.
Eén van de sterkste elementen die mij althans in
de muziek op deze cd trof is het vermogen van Eisenga
ritmische impulsen subtiel te variëren. Je komt die
kwaliteit zowel in het pianoconcert, in City Lines als
in het strijkkwartet tegen, vaak gecombineerd met
harmonische verschuivingen waardoor je nieuwsgie
rig blijft naar het vervolg. Dat komt - wat mij betreft
- ook omdat Eisenga in zijn werk qua tijd maat weet te
houden en zijn subtiliteiten niet tot in het oneindige a
la Morton Feldman rekt. Mooi vond ik ook de serene
introductie van het strijkkwartet en de tot weemoedig
heid stemmende ondertonen in City Lines.
Een prima cd dus vol toegankelijke en goed
gespeelde muziek, die ook nog een andere kwaliteit
heeft: de voortreffelijke, heldere en doorhóórbare
opname. Dat is extra interessant, omdat de registratie
tot stand kwam in de Middelburgse Concertzaal - een
oord dat in de toekomst mogelijk plaats gaat bieden
aan een vaste opnamestudio. Jacco van der Heijden
en Walter Calbo zorgden voor vakwerk en zo kan deze
opname ook als pakkend promotiemateriaal voor die
toekomstige studio worden gebruikt. Laat ze daar
maar schuiven. (Kees Cijsouw)
neem deze advertentie mee naar de Drvkkerij in Middelburg en ontvang 2,50 korting op de cd
53 Zeeuws Tijdschrift 2006/3-4