Dankzij de Europese Unie kennen wij op het con tinent al zestig jaar vrede! Op een continent dat gedu rende ettelijke eeuwen vele bloedige conflicten heeft gekend. Ik begrijp dat dit vredesargument voor de jongere generaties wellicht minder doorslaggevend is in de rechtvaardiging van de Europese integratie - zij hebben immers de Tweede Wereldoorlog niet bewust meegemaakt. Maar ik wil erop wijzen dat vrede nooit definitief verworven is, denken we maar aan de Balkanoorlogen die nog geen tien jaar geleden het Europese continent diepgaand hebben verscheurd. De stabilisatie van deze contreien ligt nu in handen van de Europese Unie die als enige instantie de excessen van het nationalisme aldaar kan neutraliseren. Dankzij de Europese Unie hebben wij een econo mische integratie tot stand gebracht die haar gelijk niet kent in de geschiedenis. De economische voor delen zijn vooral voor de kleine lidstaten zoals België, Nederland en Luxemburg in het oog springend. Zij profiteren het meest van de verruiming van hun markt en de toegang tot 450 miljoen EU-consumen- ten. Als kleine Europese landen met een beperkte binnenlandse markt konden zij immers niet, zoals andere landen, al vroeg de schaalvoordelen bij de industriële productie benutten. Laten we dit nu even voor de Nederlandse situ atie bekijken, ervan uitgaand dat Nederland met zijn handelsoverschot van 26,2 miljard euro (2004) een exportland is. De handelsbalans laat zien dat Nederland vooral (56 procent) naar de andere EU-lid- staten exporteert. Duitsland is daarbij de grootste en belangrijkste handelspartner, aangezien 27 procent van de Nederlandse uitvoer richting Bondsrepubliek gaat. Na Duitsland zijn België en Frankrijk de voornaamste handelspartners van Nederland. De Verenigde Staten komen pas op de vijfde plaats. De voordelen van het EU-lidmaatschap voor een exportland als Nederland zijn overduidelijk: de euro maakt als gemeenschappelijke munt snel lere, eenvoudigere betalingen mogelijk en bespaart transactiekosten in de eurozone. De invoering van de euro heeft de economische en financiële integratie bevorderd door de markten homogener te maken, en heeft de opkomst van nieuwe, innovatieve producten en technieken gestimuleerd. Voorts beperkt de euro ook de risico's van koersschommelingen, en zorgt hij voor transparantie en eerlijke concurrentie tussen de eurolanden. Deze landen sparen door de invoering van de eenheidsmunt volgens de berekeningen van de Europese Commissie ongeveer 0,4 procent van hun BBP, hetgeen in 2004 overeenkwam met nagenoeg 30 miljard euro. De Europese binnenmarkt maakt voorts ook enorme douanebesparingen mogelijk op het vlak van uitwisseling van goederen, personen en kapitaal. Zeker voor grensgebieden was het Schengen-verdrag een belangrijke stap vooruit. Provincies als Zeeland en Oost-Vlaanderen behoren nu minder tot een grensgebied omdat de fysieke barrières die hen in het verleden scheidden, sedert Schengen nagenoeg zijn opgeheven. Ten slotte wil ik het ook hebben over de politieke voordelen die de Unie genereert. De EU is natuurlijk in aanvangsfase grotendeels een economisch project geweest, maar gaandeweg zijn er politieke structu ren uitgebouwd die ook niet-economische en meer algemeen-politieke taken op zich konden nemen. Ik denk in de eerste plaats aan de aanpak van de internationaal georganiseerde criminaliteit - illegale wapen- en drugshandel, mensenhandel en mensen smokkel - waar de EU via een grensoverschrijdende justitiële en politiële samenwerking (Europol) al tal van effectieve resultaten heeft geboekt. Verder zouden wij zonder de EU wellicht geen milieusamenwerking zoals 'Kyoto' en geen Internationaal Strafhof kennen. Tenslotte bestrijdt de EU ook actief de sociale verschil len tussen de Europese regio's en de problemen die daarmee samenhangen. Zij verleent de structureel zwakke regio's van Europa jaarlijks steun uit het structuurfonds en in de vorm van 'interne maatrege len', waardoor de nationale begrotingen worden ont last en de economische kloof tussen de verschillende regio's wordt verkleind. Natuurlijk is het werk niet af. Er zijn nog vol doende beleidsdomeinen die een gemeenschappelijke aanpak vereisen en waarin we niet minder maar meer Europa behoeven. Illegale immigratie bijvoorbeeld waarbij de lidstaten dringend een coherent asielbeleid op touw moeten zetten. Onderzoek en ontwikkeling bijvoorbeeld waartoe we een eenvormig Europees bre vet nodig hebben alsook meer investeringen dienen op te starten. Een gemeenschappelijk buitenlands beleid ook en een Europese defensiemacht die mondi aal kan optreden. 10 Zeeuws Tijdschrift 2006/7-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 12