te zijn. Het is als het ware op transport gegaan en heeft zich verspreid over de rest van Nederland. In pejoratieve zin luistert het pakket naar de naam Dutch. Die negatieve associatie met het woord Dutch is een Engelse uitvinding en in het hele Engelse taalgebied overgenomen. Aan de basis hiervan lig gen jaloezie en onbegrip over hoe het in godsnaam mogelijk was dat een zooitje omhoog gevallen boeren en kooplieden uit de moerasblubber er ineens in sla gen een republiek te stichten in een opstand tegen de machtigste vorst ter wereld. Of dat niet genoeg is wordt die republiek in de kortste keren de machtigste staat ter wereld en niet alleen in economische zin, maar ook in kunst en wetenschap. Hoe is het moge lijk, hoe kan dat? Zo ontstond de jaloezie in de rest van Europa, vooral Engeland en groeide het pejora tieve gebruik van Dutch. Er worden nog steeds uitdrukkingen mee gemaakt en nog altijd pejoratief. Wij kunnen onszelf niet in het buitenland presenteren met 'I am. a Dutchman' want dan zeg je over jezelf dat je een oplichter bent. Het woord Dutch kan beter helemaal worden verme den want het gaat altijd mis. Ter illustratie. Een Dutch concert betekent een hoop herrie. En waarom is dat zo? Er is geen dirigent. Dat is ook een associatie met Nederland die in het buitenland leeft. Die Hollanders zijn volkomen plat gedemocratiseerd. Ze kennen geen leiderschap. Iedereen kakelt over van alles mee. Wat overigens door onszelf niet ten onrechte als een groot goed wordt beschouwd want dat iedereen altijd over alles een mening heeft is het wonder van het polder model. Het begint als een conflictmodel. Eerst uit men zich extreem. Dat lucht heerlijk op. Dan volgen de bezwerende spreekwoorden: 'We moeten weer ver der, de schoorsteen moet roken, we moeten door een deur, leven en laten leven.' En dan blijkt alras in deel twee van het poldermodel het ingebouwde consensus- vermogen van de Nederlander. Dat is een wonder. Pragmatische tolerantie Waarom zijn Zeeuwen Hollandser dan Hollanders? Waarom hebben ze dat uitgevonden en waarom zijn deze mentaliteiten hier nog krachtiger aan te wijzen? Eerst moet dan de vraag beantwoord worden wat de ontstaansgronden van deze collectieve mentaliteiten zijn. Dan kom je vanzelfbij onze nederzettingsge schiedenis. Hoe en op wat voor manier, en langs welke wegen zijn we ons een land gaan voelen. En wat voor mentaliteiten zijn daarbij ontstaan. Want zo gaat dat met collectieve mentaliteiten. Wij vinden van onszelf dat we tolerant zijn en stralen dat uit en wij denken dat het heel toevallig is dat hier aan de Noordzee zo'n nobel volk is komen wonen in tegen stelling tot de rest van de wereld die niet tolerant is. Dan voel je al dat je helemaal op de verkeerde weg bent maar dat neemt niet weg dat die tolerantie er wel degelijk is. Het is wel een pragmatische tolerantie waar we niet zonder kunnen. Dit land bestaat van de late middeleeuwen tot nu dankzij handel. Het is de kurk waar we op drijven. En als je internationale handel drijft dan ontwikkel je vanzelf navenante men taliteiten. Je leert je inschikken want als je zaken wilt doen dan moet je tegemoet komen. Op die manier zijn we zo tolerant geworden. Of het nu pragmatisch is of nobel, het heeft in elk geval tot effect gehad dat hier eeuw in eeuw uit een hele boel mensen zich hebben aangemeld. Arme mensen, rijke mensen, intellectuelen, kooplieden, die zich hier konden ontplooien. Hoe dan ook, er zijn in de achttien de eeuw meer Franse boeken gedrukt in Middelburg dan in Frankrijk. Eenvoudig omdat hier filosofen en intel lectuelen hun werk kwijt konden en in Frankrijk niet. Dus de effecten zijn er wel degelijk en wat er nu precies achter zit aan nobelheid is verder niet van belang. In het kader van de nederzettingsgeschiedenis ont staan die collectieve mentaliteiten en worden verder ontwikkeld. Ze rusten op twee samenhangende pijlers: water en handel. We hebben hier de boel zelf droog gelegd en we hebben daarvoor niet alleen veel moeite moeten doen, maar we hebben er ook van geprofiteerd. Wij beschikken over een unieke schat aan waterwegen op een strategisch dichtbevolkt punt in Europa die een enorme welvaart teweeg heeft gebracht welke van de zestiende eeuw tot heden aanhoudt. Happy Holland We behoren, samen met de Scandinavische landen, tot de gelukkigste landen ter wereld in de zin dat mensen zich gelukkig voelen. En dat is toch heel uniek dankzij dat rare poldermodel en die gekke collectieve mentalitei ten. Want laten we ons niet vergissen, Nederland is wat dat betreft een buitengewoon aangenaam land om in te leven. Omdat mensen het gevoel hebben dat ze zich kunnen ontplooien en zelf kunnen uitmaken in hoe verre ze aan hun trekken kunnen komen. In de twee jaarlijkse enquête van het Sociaal Cultureel Planbureau 27 Zeeuws Tijdschrift 2006/7-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 29