CITY LINES Door Douwe Eisenga Soms worden gevolg en oorzaak omgedraaid. De versie van City Lines, speciaal gecomponeerd ter gelegenheid van het afscheid van Wim van Gelder, is een goed voorbeeld. Normaal gesproken is er eerst een uitvoering van een muziekstuk en daarna een recensie. In dit geval resulteerde een recensie in een nieuwe compositie. Op een zwoele zaterdagavond in juni 2006 loop ik de Koepelkerk in Middelburg binnen. Het Internationaal Muziekfeest opent die avond met een concert van het Nederlands Blazersensemble. Het is net alsof mijn vrije avond nog een beetje vrijer voelt dan anders. Een maand eerder vond in de Grote Kerk in Veere de presentatie plaats van de cd Rose Road - City Lines. De weken daarvoor en daarna waren drukke weken. Vanavond even lekker niks. Goedgemutst dus praat ik vooraf met aanwezige vrienden en bekenden. Even later komen Mineke en Wim van Gelder binnen. 'Hoi Mineke, dag meneer Van Gelder (ik durf nog maar sinds heel kort Wim te zeggen!)'. Wim vraagt onmiddellijk naar de stand van zaken rond de studio in de Concertzaal in Middelburg. Hij draagt ons concept van een muziekproductiehuis een warm hart toe. Als lid van het comité van aanbeve ling volgt hij de voorbereidingen op de voet en voorziet hij ons vaak van welkome adviezen. In de pauze praten we verder. Over een leven na het commissarisschap, weer over de studio en over de ont vangst door de pers van de net uitgekomen cd.* Er was iets opvallends aan die recensies. Op de cd staan drie composities waarin een piano een rol speelt. Bij twee daarvan bespeelt de bekende pianist Gerard Bouwhuis een Steinway concertvleugel. De derde compositie, City Lines, is geschreven voor een bezetting van vier piano's. En juist bij de 'opname' van dat stuk kwam geen piano of pianist te pas. Wat je hoort zijn bits en bytes die pia noklanken nadoen en een computerprogramma dat de toetsen indrukt. Virtueel virtuoos dus. Het stuk City Lines ontstond nadat de echte opna mes al afgerond waren. Toch vonden we dat het op de cd moest komen. De Jafce-piano's vormden een chique en betaalbare oplossing. Het inhuren van vier Steinways, vier pianisten, een opname ruimte, apparatuur én technicus was ook erg chic geweest. Maar tevens onbetaalbaar. Dus toog muziekregisseur Jakko van der Heijden samen met geluidsman Walter Calbo aan het werk. Zij smolten de compu ter om tot vier ronkende concertvleugels. Alchemie was er niks bij. Die twee tover den zo goed dat een groot deel van de recensenten het niet hoorde, of het in elk geval niet meldde. Terug naar het Nederlands Blazersensemble en de pauze van het concert. Mineke van Gelder heeft juist de avond ervoor de recensie in NRC-Handelsblad gele zen. De recensent van die krant hoorde het wel goed (of las het goed!). In zijn slotzin zegt hij dat de digi tale versie van City Lines nieuwsgierig maakt naar een 'levende uitvoering'. Het was deze zin die het idee bij Mineke opriep het stuk tijdens de afscheidsavond ter ere van Van Gelder in de Mythe op 19 januari 2007 te laten uitvoeren. 'Top', denk ik. De dag erop gingen we beiden bellen om te kijken of we handen en voeten aan dit plan konden geven. Tijdens die afscheidsavond speelt ook het Zeeuws Orkest. Het podium van de Mythe is te klein voor een compleet orkest en vier vleugels. Een changement zou veel te lang duren. Twee vleugels en orkest, dat gaat net. Een paar weken later plofte de opdracht van de provincie voor een bewerking van City Lines voor twee vleugels en orkest op de mat. Een opdracht, voort vloeiend uit één zinnetje van een recensie. Ik vind het jammer dat de aimabele Wim van Gelder vertrekt als Commissaris van de Koningin. Hij was in die functie nauw betrokken bij de culturele wereld, bezocht regelmatig concerten en liet zich dan na afloop informeren over alles wat er speelde. Het is een enorme eer om zijn afscheidsavond te mogen opluisteren. Rose Road - City Lines kreeg in de landelijke en regionale pers bijzonder goede kritieken. Behalve de panelleden van het radiopro gramma Diskotabel die de cd op grond van de eerste drie minuten volledig neersabelden, waren de overige critici in NRC en Trouw lovend. De Volkskrant bestempelde de muziek als speels en inven tief en gaf vier sterren. De PZC vond de cd 'Onweerstaanbaar1. 38 Zeeuws Tijdschrift 2006/7-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 40