Paul Klee, Zelfportret en face, het hoofd steunend op de hand, 1909. Egon Schiele. Zelfportret met arm boven het hoofd gedraaid, Particuliere collectie, Courtesy Neue Galerie New York, 1910. Particuliere collectie, Courtesy Neue Galerie New York uit 1908 deed denken. Hetzelfde hoge duin, dezelfde compositionele benadering van de zee, maar waar Schmidt-Rottluffs werk pure expressie is, lijkt dat van Toorop meer doordacht. Pechstein werd tot zijn jonge vrouw met rode waaier van omstreeks 1910 geïnspireerd door Van Goghs De Italiaanse uit 1887 met zijn vrolijke rode en gele tinten, en door de visuele indruk van het rode hoofd deksel tegen een groene achtergrond uit De zouaaf van 1888 dat bij hem in omgekeerde kleurstelling zou terugkeren. Intensiteit De kunstenaars van de Münchense groep Der Blaue Reiter rond Wassily Kandinsky en Franz Mare vielen geleidelijker voor Van Gogh, met Alexej Jawlensky als voorloper. Diens Zelfportret met hoge hoed uit ongeveer 1904 laat zien hoe sterk hij zich met Van Gogh iden tificeerde, al is de verbindende kleur bij hem groen en beeldt hij zichzelf af als stadsheer in plaats van land man. Ook zijn landschappen uit die periode verraden de overweldigende invloed van Van Gogh en toen Jawlensky omstreeks 1910 aan zijn bekende intense, ironische studies van het menselijk gezicht begon was zijn belangrijkste inspiratiebron overduidelijk. Paul Klee en Kandinsky vonden aanvankelijk dat de 'pathologische' intensiteit van Van Gogh ver van hun eigen koelere en meer theoretische temperament afstond. Dat veranderde wat Kandinsky betreft nadat hij vanaf 1908 met Gabriele Münter, Jawlensky en 45 Zeeuws Tijdschrift 2006/7-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 47