Marianne von Werefkin in het plaatsje Murnau ten zuiden van München was gaan schilderen. Zoals uit zijn landschappen uit die omgeving blijkt, kon ook hij zich daar niet langer onttrekken aan de drang zijn kleuren tot gevoelsuitdrukkingen te maken. Paul Klee werd aangetrokken door de expressieve moge lijkheden van Van Goghs kleuren en vormen en was er uiteindelijk van overtuigd dat Van Gogh hem tot zelfkennis en tot zijn diepste persoonlijke stijl had gebracht. Klees zelfportret uit 1909/1932, dat steunt op Vincents portret van dr. Gachet uit 1890, is er een prachtig voorbeeld van. Hartstocht In Wenen was Van Goghs werk al in 1903 te zien bij de Secession en in 1906 bij Galerie Miethke. Zijn emotionele aanpak en in het bijzonder zijn psycho logische portretten brachten Gustav Klimt, Egon Schiele, Richard Gerstl en Oskar Kokoschka tot een expressievere benadering. Bij Gustav Klimt gebeurde dat net als bij Toorop - die op zijn beurt veel invloed op het werk van Klimt heeft uitgeoefend - op een overdachte wijze, Kokoschka liet voor Van Gogh zijn decoratieve stileringen los en richtte zich vooral op een heftige visualisering van psychische krachten. Gerstl en Schiele zagen zichzelf in de tragische figuur van Van Gogh en zochten naar een eendere nauwe samenhang van leven en werk. Hun zelfportretten ademen Vincents hartstocht, ook in de nadruk op hoofd en handen als dragers van emotie. De gevoelige en kwetsbare Gerstl maakte op 25-jarige leeftijd een einde aan zijn leven. Schiele werd meer gegrepen door de expressieve lijnen en contouren dan door het kleurgebruik van Van Gogh. In 1910 begon hij een reeks zelfportretten met zichzelf als schonkig naakt, een diepgaande zelfstudie die te vergelijken is met die van Van Gogh - hoewel Schiele confronteert door theatrale overdrijving en Van Gogh door een vaak halucinatoire directheid. Schiele moest in 1912 een gevangenisstraf uitzitten op grond van zijn losbandige levensstijl en 'pornografische' kunst. In die situatie voelde hij zich sterk verbonden met Van Gogh als martelaar voor de moderne kunst. IJkpunt Van Goghs invloed manifesteerde zich in de periode tot de Eerste Wereldoorlog vooral in de kunstenaars kolonies die zich in navolging van Barbizon vanaf ongeveer 1830 over heel Europa hadden verspreid. Hun topperiode beleefden zij in de jaren 1880-1914. In Nederland, België, Frankrijk, Oostenrijk wat Klimt betreft en Zwitserland met Ferdinand Hodler en Cuno Amiet, lag het accent op de neo-impres- sionistische en symbolistische kant van Van Gogh, terwijl in Duitsland - met uitlopers naar Nidden en Ahrenshoop - in het Oostenrijk van Schiele en Gerstl, en zelfs in Hongarije het meer de expressionistische kant naast de symbolistische was die inspireerde. jan Toorop en Piet Mondriaan hebben beiden Van Goghs erfenis opgepakt. Mondriaan is evenals zijn verre familielid vanuit een donkere achtergrond gekomen tot de verwerking van het licht. Na een fau- vistische kleurbenadering - mede geïnspireerd door Van Gogh en Gauguin - koos hij voor een rationele in plaats van een openlijk emotionele benadering. De harmonische leefgemeenschappen van kun stenaars, waarvan Van Gogh droomde, laten enerzijds een neo-impressionistische anderzijds een expressi onistische ontwikkeling zien. De verschillende denk richtingen die zij vertegenwoordigen komen als het ware samen in de woorden die Theo van Gogh zijn broer als symbolist toedichtte. In Amsterdam zijn zo'n 100 schilderijen en wer ken op papier te zien uit binnen- en buitenlandse musea en privécollecties, waaronder de hierboven genoemde, en daarnaast originele brieven en tentoon stellingscatalogi. De prachtige en zeer verzorgde ten toonstelling reist in maart door naar de Neue Galerie in New York. Ons blijft dan de goed geschreven en boeiende publicatie van gastconservator Jill Lloyd, die zeer verzorgd en met vele mooie afbeeldingen is uit gegeven. Opnieuw wordt duidelijk dat Vincent van Gogh zélf een ijkpunt voor de moderne kunst is geworden. Zijn ster schittert op eenzame hoogte en is tegelijker tijd verontrustend, bijna visionair dichtbij. Want ware kunst - die gaat van hart tot hart. De tentoonstelling Vincent van Gogh en het Expressionisme is van 24 november 2006 t/m 4 maart 2007 te zien in het Van Gogh Museum in Amsterdam en van 23 maart t/m 2 juli 2007 in de Neue Galerie in New York. De gelijknamige catalogus is geschreven door Jill Loyd, Eng. en Ned. editie. 160 p., 24,95 (museumeditie), Van Gogh Museum/Hatje Cantz Verlag, distri butie Nederland Waanders Uitgevers, ISBN 90 400 822 o. 46 Zeeuws Tijdschrift 2006/7-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 48