Een communist zonder elektriciteit William Rothuizen, met tekeningen van Jac. Prince, Sporen van het oude Zeeland in de luwte van een nieuwe tijd. Zaltbommel: Aprilis, 2006. ISBN 10-90-5994- 152-7; ISBN 13-978-905994-152-6, 17,50. Peter Sijnke, Nederpophelden; pioniers van de pop muziek in Nederland 1960-1970. Zaltbommel: Aprilis, 2006. ISBN-10 90 5994 139 x, ISBN 13-978-90-5994- 139-7, 24,50. Eén van de door De Bodt in Een Zeeuwse idylle genoemde boeken, Geertrui, de heks van Veere (1951) van Dignate Robbertz, was geïllustreerd door schilder, ontwerper en tekenaar Jac. Prince, een legendarische figuur die in 1973 op 45-jarige leeftijd plotseling stierf. De zonderlinge humor en invallen van Prince zijn nog altijd stof voor anekdoten. Jong sterven is zo'n beetje een voorwaarde voor toetreding tot de kring der legendarischen - het is dus de vraag of Prince tot zo'n postume held zou zijn uitgegroeid als hij was blijven leven - hij zou dan nu ongeveer tachtig zijn geweest. De krachtige en knappe zwartwitten van Prince zijn hoe dan ook niet voor niets veelgeroemd en graag ver zameld, en de man zelf was een meer dan waardige duoganger van journalist William Rothuizen, die in de jaargangen 1961/1962 een reeks reportages publi ceerde in de Provinciale Zeeuwse Courant waarin het einde van de idyllische periode en het baanbreken van de nieuwe tijd beschreven werden aan de hand van (meestal) portretten van opmerkelijke Zeeuwen die nog volop leefden in en vanuit die snel vervagende, oude tijd. Die uiterst gelukkige samenwerking van Rothuizen en Prince is nu uit de oude leggers gelicht en in een heel aantrekkelijk boekje opnieuw beschik baar gemaakt, met een voorwoord van oud-PZC- hoofdredacteur Andreas Oosthoek. De door Rothuizen beschreven en door Prince zo treffend geportretteerde Zeeuwen hadden ondanks het geweld van Deltawerken, massawoningbouw en grote industrialisatieplannen geen oog voor de veranderingen, of trokken zich er gewoonweg niks van aan. Hun existentie ging door, met de gebrui kelijke bezigheden en in het vertrouwde tempo. Rothuizen en Prince troffen deze standvastigen aan op de bolbaan, de wekelijkse boerenbeurs, op de kleine veerpont, de houtwerf of gewoon in het café. Niet dat deze karakters unaniem afkerig waren van Willem den Engelsman, werkend aan zijn memoires {tekening van Jac. Prince uit het besproken boek). nieuwlichterij en verandering. Een van de naar mijn smaak aardigste verhalen, 'Bewogen leven', gaat over de Middelburger Willem den Engelsman, die in de jaren dertig communist werd en rusteloos maar met weinig succes voor zijn ideaal ageerde - zo slaagde hij er enkele keren nét niet in om in de gemeenteraad te komen. Willem schuwde naast alle agitatie het caféleven geenszins en na een roerige, veelbewogen loopbaan vol mislukkingen belandde hij in een hofje te Nieuwland, zonder elektrisch licht, water en gas. Geplaagd door 'stemmen' schreef hij zijn memoires in een schoolschrift van twaalf cent. 'In de avond stilte krast zijn pen gestaag over de lijnen van het schoolschrift en vult bladzijde na bladzijde,' meldt Rothuizen. En Prince tekent naast de petroleumlamp jes die het scriptorium van Den Engelsman verlichten als een waar documentalist vijf flesjes bier. Het boek van Rothuizen en Prince confronteert ons wel vaker met de nieuwe tijd tussen de tekenen van de oude: zo bezoeken we het intussen allang afgebroken café In de Sterre langs de weg van Zuiddorpe naar Overslag, vol typische Zeeuws-Vlamingen 'oude stijl'. Maar: 'Er dreunt zware rock-'n-roll door de gelagka mer. Vallebas ziet Pierke en Staf onbegrijpelijk snel in beweging komen, ieder in zijn eigen solodans. Pierke gooit zijn rechterbeen op een van de tafels en balan ceert onzeker op het andere been. Staf danst weer met een stoel, maar probeert nu op de been te blijven. Met 53 Zeeuws Tijdschrift 2006/7-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2006 | | pagina 55