Water en zee Als belangrijkste referentiepunt over het thema van het Sublieme verwijst Eco naar het filosofische standaardwerk van Edmund Burke Een filosofisch onderzoek naar de oorsprong van onze denkbeelden over het sublieme en het schone. Daarin koppelt Burlce het Sublieme niet allen aan overdonderende grootsheid, maar ook aan angstaanjagende emoties. Dit lijkt tegenstrijdig, maar hij nuanceert door te stellen dat pijn en angst leiden tot het Sublieme op voorwaarde dat er sprake is van voldoende afstand waardoor de toeschouwer zijn angst lean beheersen. Hij kan immers afstand nemen van wat angst inboezemt en daardoor genieten van de meest wreedaardige feno menen. In zijn recente internetartikel Edmund Burke en de hedendaagse relevantie van het Sublieme1, heeft Martijn Boven het bijvoorbeeld over 'een sublieme tsunami'. Hij stelt vast dat als wij vanop een veilige afstand kijken naar de verpletterende watermassa's die net zo angstaanjagend voor ons zijn als voor de slachtoffers, dat naderhand toch een vreemdsoortige vorm van genot oplevert. Een vergelijkbare dubbelheid treedt vaak op bij het beleven van theater: als toeschouwer zit je op veilige afstand op de tribune te genieten van het vaak tragische lot van de personages. Bovendien krijg je er bij veel ZNF-producties nog eens de immense grootsheid van het landschap bij, nog zo'n sublimiteit opwekkende factor bij Burlce, vooral als er ook nog eens een dreigende kracht van uitgaat. Dat was uitgesproken het geval bij de première van Sweetheart Come, de maritieme opera van Mariecke van der Linden die tijdens ZNF 2004 opgevoerd werd op de Westkappelse Zeedijk met de Noordzee als natuurlijk decor. Die avond was de zee onstui mig wat prachtige achtergrondbeelden opleverde van hoog opslaande golven met indrukwekkende schuimkoppen. Naarmate de voorstelling zijn tra gische ontknoping naderde, kwam er evenwel een dreigend onweer opzetten: gitzwarte wolkenpartijen verzamelden zich vlak boven het speelvlak en zorg den uiteindelijk in de vorm van een heuse wolkbreuk voor een niet geprogrammeerd einde. Desondanks werkte de kracht van de natuurelementen op een onovertroffen manier: de vloek die de kapitein in het stuk over zichzelf afriep, kwam als het ware let terlijk uit de lucht vallen alsof de (weer)goden zelf als wraakengelen toesloegen. Een subliem beeld dat niemand die erbij was ooit zal vergeten. Even groots was het uitzicht over het Kanaal van Gent naar Terneuzen bij de opera Der fiiegende Hollander vorig jaar. Vanop de tribune op de punt van de landtong achter de kanaalsluizen kreeg de toeschouwer een uniek dieptezicht over het water dat hem als het ware aan drie zijden omsingelde. Het integreren in de voorstelling van echte sche pen en het gebruik als decorelementen van objects trouvés, grootschalig maritiem materieel dat op dit terrein van Rijkswaterstaat opgeslagen lag, gaf deze productie een hoog realiteitsgehalte. Door de grootschaligheid en het hier en nu-besef bij de toeschouwer ging er ook een grote dreiging uit van deze industriële omgeving: de hoogte van het decor en de gapende diepte van het water erachter, creëerden een interessante theatrale spanning. Het slot van deze tragische opera, de Liebestod van Senta, de verliefde zeemansdochter die uit eeuwige trouw de Hollander achterna gaat door in het water te springen, kreeg daardoor een 'subliem' effect. Toeschouwers hielden hun adem in, gingen even mee in de illusie getuige te zijn van een echte zelf moord. 1. Maarten Boven, Een sublieme tsunami. Edmund Burke en de hedendaagse relevantie van het sublieme. In 8WEEKLY, 21 febru ari 2005. Alex Malle ms is artistiek directeur van het Zeeland Nazomerfestival. 75 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 79