Doop van de korvetten Diponegoro en Hasanuddin voor de Indonesische Marine op i6 september 2006 in aanwezigheid van H. Kamp,
Nederlandse minister van Defensie, en Sudarsono, Indonesische minister van Defensie.
Succesvolle reorganisatie
KSG werd in 2000 overgenomen door DSG, een
moedermaatschappij met 27 werkmaatschappijen.
De nieuwe eigenaar voerde een ingrijpende sanering
door. Alle bedrijfsonderdelen die niet direct met de
core business scheepsbouw te maken hadden, werden
afgestoten, zoals gevelbouw, kunststofverwerking,
apparaten-, ketel- en machinebouw, industriële con
structies en offshore. De huidige KSG bestaat uit vijf
zelfstandige bedrijfsonderdelen: Schelde Marinebouw;
Amels Yacht Construction; Scheldepoort (repair
conversion Yard); Schelde Gears (marine gearboxes)
en Schelde Marine Services (parts services).
De KSG heeft nu circa 880 werknemers en is
daarmee de op een na grootste werkgever in het
Zeeuwse haven- en industriegebied (na Dow Benelux
in Terneuzen). Hoofdactiviteit is marinebouw met
circa 560 werknemers, gevolgd door Scheldepoort
met 137 werknemers en Amels Yacht Construction
met 104 werknemers. De omzet van de Koninklijke
Schelde Groep varieert tussen de 290 en 340 miljoen
euro per jaar.
René Berlcvens werd in 2000 de nieuwe topman
in Vlissingen. Daarvoor was hij algemeen directeur
van Damen Shipyards in Gorinchem en sinds 1999
directeur van de DSG. Bij zijn aantreden bij KSG was
Berlcvens tevens directeur van het grootste bedrijfs
onderdeel: Naval Shipbuilding. In 2004 heeft hij die
functie overgedragen aan Hein van Ameijden, maar
Berlcvens blijft eindverantwoordelijk voor alle activi
teiten in Vlissingen. Bij zijn aantreden had hij zich
zelf de opdracht gesteld om van de KSG weer een
financieel gezonde en winstgevende onderneming te
maken. Die opdracht lijkt met succes te zijn volbracht.
'Er is in zes jaar tijd veel veranderd. We hebben
de structuur ingrijpend gewijzigd. De Schelde was
een bedrijf dat gewend was van bovenaf te worden
geleid en aangestuurd. Wij hebben de verschillende
werkmaatschappijen grote zelfstandigheid gegeven en
afzonderlijke directies benoemd. Ze zijn verantwoorde
lijk voor hun eigen bedrijfsvoering, inclusief winst- en
verliesrekeningen en balans. Dat heeft zeer verfrissend
en verhelderend gewerkt voor directies, maar ook voor
de werknemers. De betrokkenheid bij de "eigen" werk
maatschappij is vergroot en de samenhang ook. Er is
een enorme focus ontstaan op het eigen werk.'
Luxe jachtbouw
De overname door DSG bracht ook een geheel nieuwe
bedrijfsactiviteit in Vlissingen: jachtbouw. DSG was
daar al actief in via dochteronderneming Amels. 'Er
was erg veel behoefte om de jachtbouwcapaciteit te
vergroten en op het terrein van De Schelde bleek dat
ideaal te kunnen', vertelt Berkvens. In 2001 werd
Amels Yacht Construction in Vlissingen operationeel.
Vlissingen bevalt zo goed dat DSG heeft besloten alle
jachtbouw hier te concentreren en de activiteiten in
Malckum (Friesland) over te brengen naar Vlissingen.
Berkvens: 'We hebben nu een mooi middelgroot
bedrijf voor de bouw van jachten groter dan vijftig
meter. Het gaat goed in deze sector. Er is veel vraag
naar dergelijke jachten; onze orderportefeuille is goed
gevuld.' Bij de jachtenbouw in Vlissingen werken ruim
100 mensen in vaste dienst maar er zijn gemiddeld
10 Zeeuws Tijdschrift 2007 i 3-4