Doop van de korvetten Diponegoro en Hasanuddin voor de Indonesische Marine op i6 september 2006 in aanwezigheid van H. Kamp, Nederlandse minister van Defensie, en Sudarsono, Indonesische minister van Defensie. Succesvolle reorganisatie KSG werd in 2000 overgenomen door DSG, een moedermaatschappij met 27 werkmaatschappijen. De nieuwe eigenaar voerde een ingrijpende sanering door. Alle bedrijfsonderdelen die niet direct met de core business scheepsbouw te maken hadden, werden afgestoten, zoals gevelbouw, kunststofverwerking, apparaten-, ketel- en machinebouw, industriële con structies en offshore. De huidige KSG bestaat uit vijf zelfstandige bedrijfsonderdelen: Schelde Marinebouw; Amels Yacht Construction; Scheldepoort (repair conversion Yard); Schelde Gears (marine gearboxes) en Schelde Marine Services (parts services). De KSG heeft nu circa 880 werknemers en is daarmee de op een na grootste werkgever in het Zeeuwse haven- en industriegebied (na Dow Benelux in Terneuzen). Hoofdactiviteit is marinebouw met circa 560 werknemers, gevolgd door Scheldepoort met 137 werknemers en Amels Yacht Construction met 104 werknemers. De omzet van de Koninklijke Schelde Groep varieert tussen de 290 en 340 miljoen euro per jaar. René Berlcvens werd in 2000 de nieuwe topman in Vlissingen. Daarvoor was hij algemeen directeur van Damen Shipyards in Gorinchem en sinds 1999 directeur van de DSG. Bij zijn aantreden bij KSG was Berlcvens tevens directeur van het grootste bedrijfs onderdeel: Naval Shipbuilding. In 2004 heeft hij die functie overgedragen aan Hein van Ameijden, maar Berlcvens blijft eindverantwoordelijk voor alle activi teiten in Vlissingen. Bij zijn aantreden had hij zich zelf de opdracht gesteld om van de KSG weer een financieel gezonde en winstgevende onderneming te maken. Die opdracht lijkt met succes te zijn volbracht. 'Er is in zes jaar tijd veel veranderd. We hebben de structuur ingrijpend gewijzigd. De Schelde was een bedrijf dat gewend was van bovenaf te worden geleid en aangestuurd. Wij hebben de verschillende werkmaatschappijen grote zelfstandigheid gegeven en afzonderlijke directies benoemd. Ze zijn verantwoorde lijk voor hun eigen bedrijfsvoering, inclusief winst- en verliesrekeningen en balans. Dat heeft zeer verfrissend en verhelderend gewerkt voor directies, maar ook voor de werknemers. De betrokkenheid bij de "eigen" werk maatschappij is vergroot en de samenhang ook. Er is een enorme focus ontstaan op het eigen werk.' Luxe jachtbouw De overname door DSG bracht ook een geheel nieuwe bedrijfsactiviteit in Vlissingen: jachtbouw. DSG was daar al actief in via dochteronderneming Amels. 'Er was erg veel behoefte om de jachtbouwcapaciteit te vergroten en op het terrein van De Schelde bleek dat ideaal te kunnen', vertelt Berkvens. In 2001 werd Amels Yacht Construction in Vlissingen operationeel. Vlissingen bevalt zo goed dat DSG heeft besloten alle jachtbouw hier te concentreren en de activiteiten in Malckum (Friesland) over te brengen naar Vlissingen. Berkvens: 'We hebben nu een mooi middelgroot bedrijf voor de bouw van jachten groter dan vijftig meter. Het gaat goed in deze sector. Er is veel vraag naar dergelijke jachten; onze orderportefeuille is goed gevuld.' Bij de jachtenbouw in Vlissingen werken ruim 100 mensen in vaste dienst maar er zijn gemiddeld 10 Zeeuws Tijdschrift 2007 i 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 10