nog eens minstens 150 tot 200 leveranciers en onder
aannemers bij betrokken. 'Het is een behoorlijk grote
activiteit geworden en eentje met toekomst, niet alleen
voor nieuwbouw van grote jachten, maar ook voor
onderhoud en ombouw.' De jachtbouw is net als vroe
ger de scheepsbouw vanuit de stad duidelijk zichtbaar.
Naar Vlissingen-Oost
In de afgelopen vijf jaar is echter het grootste deel
van de activiteiten van KSG verplaatst van het terrein
in het centrum van de stad naar Vlissingen-Oost (in
het havengebied waar Scheldepoort zich al eerder had
gevestigd). KSG heeft daarin enorm geïnvesteerd,
naar schatting zo'n 30 miljoen euro. Een van de drie
dokken is geheel overdekt en ook de overplaatsing van
de staalbouw en de pipingshop heeft grote investerin
gen gevergd. 'We hebben in Vlissingen-Oost een heel
mooie, moderne scheepsbouwfaciliteit gecreëerd waar
we trots op zijn', zegt Berkvens. Overigens is niet
alle marinebouw uit de stad verdwenen. De ldeinere
schepen zullen nog altijd op deze beschermde locatie
worden afgebouwd. De invloed van getij en weer is in
Vlissingen-Oost te groot voor deze bouw.
Scheldepoort repair conversion yard, was het
eerste bedrijfsonderdeel dat al enige jaren geleden
verhuisde naar Vlissingen-Oost. Dat was een logische
keuze omdat de reparatiewerf het vooral moest heb
ben van toevallig passerende schepen (trampvaart)
waaraan iets moest worden hersteld of die een onder
deel nodig hadden. 'Als dat je markt is dan ben je
altijd een beetje jaloers op werven die in een grote
eindhaven zitten (zoals Rotterdam en Antwerpen),
want die vangen veel meer klanten. Als een schip
leeg is, is dat het moment om reparaties te laten
uitvoeren', weet Berkvens. Hij is blij met de verande
rende rol van de Zeeuwse havens. De ontwikkeling
dat Vlissingen steeds meer de eindbestemming van
bepaalde schepen wordt, is positief voor Scheldepoort
als bedrijf. 'Daarmee komt de natuurlijke markt voor
de werf duidelijker in beeld. Scheldepoort krijgt steeds
meer kansen klanten te werven.'
Marinebouw
Hoe belangrijk de andere vier ook zijn, Schelde
Marinebouw is het belangrijkste bedrijfsonderdeel van
de KSG. Er werken de meeste mensen en er wordt de
meeste omzet en winst gegenereerd. 'Het bedrijf heeft
de afgelopen jaren een enorme omslag moeten en
willen maken', zegt topman Berkvens. 'Het is evident
dat het bedrijf niet alleen meer afhankelijk lean zijn
van opdrachten van de Koninklijke Marine. Er moest
werk van "buiten" komen. Dat was de ambitie van
Damen bij de overname en die ambitie is overgeno
men door De Schelde.' De recente opdrachten van de
Indonesische marine zijn er volgens Berkvens een dui
delijk resultaat van. 'Dat smaakt naar meer en er wordt
hard aan gewerkt de orderportefeuille uit te breiden.'
Onlangs werden de eerste twee korvetten voor
Indonesië gedoopt. Ze werden in amper twee jaar tijd
gebouwd en maken deel uit van een grotere order.
Volgens plan moeten een derde en een vierde kor
vet de komende twee jaar geleverd worden. Schelde
Marinebouw opereert tegenwoordig als een modern
en flexibel bedrijf dat desnoods ergens anders sche
pen of delen daarvan bouwt. Zo zijn het voor- en
achterschip van het amfibisch transportschip Johan de
Witt op de Damenwerf in Roemenië (Galati) gemaakt.
In Thailand (Laem Chabang) wordt momenteel onder
supervisie van Schelde Marinebouw een in Vlissingen
ontworpen hydrografisch opnemingsvaartuig voor de
Thaise marine vervaardigd.
René Berkvens is erg tevreden over de samen
werking tussen KSG in Vlissingen en het bedrijf van
Damen in Gorinchem. 'Veel projecten worden samen
gedaan en de capaciteiten, kennis en kunde worden
positief gebundeld en aangewend voor de bouw van
meer complexe schepen', aldus de CEO, 'want daar
zijn we goed in.' Meer nog dan voor de marinebouw
geldt voor de civiele scheepsbouw dat het onder
KSG supervisie in het buitenland wordt uitgevoerd.
Roemenië is voor Damen een belangrijke productie
locatie. 'Daar wordt steeds meer gebouwd, maar wel
onder leiding van KSG want die opereert steeds vaker
als projectmanager en/of productieleider. Dat is wel
iswaar minder zichtbaar in Vlissingen; maar het is
allemaal wel goed en hoogwaardig werk.'
n Zeeuws Tijdschrift 2007 j 3-4