nog eens minstens 150 tot 200 leveranciers en onder aannemers bij betrokken. 'Het is een behoorlijk grote activiteit geworden en eentje met toekomst, niet alleen voor nieuwbouw van grote jachten, maar ook voor onderhoud en ombouw.' De jachtbouw is net als vroe ger de scheepsbouw vanuit de stad duidelijk zichtbaar. Naar Vlissingen-Oost In de afgelopen vijf jaar is echter het grootste deel van de activiteiten van KSG verplaatst van het terrein in het centrum van de stad naar Vlissingen-Oost (in het havengebied waar Scheldepoort zich al eerder had gevestigd). KSG heeft daarin enorm geïnvesteerd, naar schatting zo'n 30 miljoen euro. Een van de drie dokken is geheel overdekt en ook de overplaatsing van de staalbouw en de pipingshop heeft grote investerin gen gevergd. 'We hebben in Vlissingen-Oost een heel mooie, moderne scheepsbouwfaciliteit gecreëerd waar we trots op zijn', zegt Berkvens. Overigens is niet alle marinebouw uit de stad verdwenen. De ldeinere schepen zullen nog altijd op deze beschermde locatie worden afgebouwd. De invloed van getij en weer is in Vlissingen-Oost te groot voor deze bouw. Scheldepoort repair conversion yard, was het eerste bedrijfsonderdeel dat al enige jaren geleden verhuisde naar Vlissingen-Oost. Dat was een logische keuze omdat de reparatiewerf het vooral moest heb ben van toevallig passerende schepen (trampvaart) waaraan iets moest worden hersteld of die een onder deel nodig hadden. 'Als dat je markt is dan ben je altijd een beetje jaloers op werven die in een grote eindhaven zitten (zoals Rotterdam en Antwerpen), want die vangen veel meer klanten. Als een schip leeg is, is dat het moment om reparaties te laten uitvoeren', weet Berkvens. Hij is blij met de verande rende rol van de Zeeuwse havens. De ontwikkeling dat Vlissingen steeds meer de eindbestemming van bepaalde schepen wordt, is positief voor Scheldepoort als bedrijf. 'Daarmee komt de natuurlijke markt voor de werf duidelijker in beeld. Scheldepoort krijgt steeds meer kansen klanten te werven.' Marinebouw Hoe belangrijk de andere vier ook zijn, Schelde Marinebouw is het belangrijkste bedrijfsonderdeel van de KSG. Er werken de meeste mensen en er wordt de meeste omzet en winst gegenereerd. 'Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een enorme omslag moeten en willen maken', zegt topman Berkvens. 'Het is evident dat het bedrijf niet alleen meer afhankelijk lean zijn van opdrachten van de Koninklijke Marine. Er moest werk van "buiten" komen. Dat was de ambitie van Damen bij de overname en die ambitie is overgeno men door De Schelde.' De recente opdrachten van de Indonesische marine zijn er volgens Berkvens een dui delijk resultaat van. 'Dat smaakt naar meer en er wordt hard aan gewerkt de orderportefeuille uit te breiden.' Onlangs werden de eerste twee korvetten voor Indonesië gedoopt. Ze werden in amper twee jaar tijd gebouwd en maken deel uit van een grotere order. Volgens plan moeten een derde en een vierde kor vet de komende twee jaar geleverd worden. Schelde Marinebouw opereert tegenwoordig als een modern en flexibel bedrijf dat desnoods ergens anders sche pen of delen daarvan bouwt. Zo zijn het voor- en achterschip van het amfibisch transportschip Johan de Witt op de Damenwerf in Roemenië (Galati) gemaakt. In Thailand (Laem Chabang) wordt momenteel onder supervisie van Schelde Marinebouw een in Vlissingen ontworpen hydrografisch opnemingsvaartuig voor de Thaise marine vervaardigd. René Berkvens is erg tevreden over de samen werking tussen KSG in Vlissingen en het bedrijf van Damen in Gorinchem. 'Veel projecten worden samen gedaan en de capaciteiten, kennis en kunde worden positief gebundeld en aangewend voor de bouw van meer complexe schepen', aldus de CEO, 'want daar zijn we goed in.' Meer nog dan voor de marinebouw geldt voor de civiele scheepsbouw dat het onder KSG supervisie in het buitenland wordt uitgevoerd. Roemenië is voor Damen een belangrijke productie locatie. 'Daar wordt steeds meer gebouwd, maar wel onder leiding van KSG want die opereert steeds vaker als projectmanager en/of productieleider. Dat is wel iswaar minder zichtbaar in Vlissingen; maar het is allemaal wel goed en hoogwaardig werk.' n Zeeuws Tijdschrift 2007 j 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 11