Verbrugge Terminals is een 'grote speler' in de Zeeuwse havens. Met elf miljoen ton neemt het bedrijf maar liefst eenderde van de totale overslag in de Zeeuwse havens voor zijn rekening. Papier en cellulose, hout, staal en metalen, (witte) bulkgoederen, auto's en roll-on-roll-off zijn de belangrijkste productgroepen. Bij Verbrugge in Terneuzen en Vlissingen werken zo'n 500 mensen in vaste dienst. Daarmee is het bedrijf ook een grote werkgever in de haven. Door Peter van Houte Martin Verbrugge, managing director van Verbrugge Terminals, onderstreept dat het een bewuste keuze was om zo allround te worden. 'Als ketenregisseur kun je veel beter diensten verlenen dan als kleine schakel in het geheel, zeker als je zelf al een aantal van die schakels onder je beheer hebt.' Daarnaast speelden de ontwikkelingen op de wereldmarkt (schaalvergroting en kostenbeheersing) ook een belangrijke rol. 'Onze concurrenten doen het ook; het is echt een trend. Maar het concept van integrale logistieke dienstverlener bestond bij ons al lang. Ik denk dat wij één van de pioniers {frontrun- ners) waren. Het begon al in Terneuzen met onze papierklanten die traditioneel franco leveren; voor hen gingen wij al heel snel het hele traject verzorgen vanaf de fabrieken in Scandinavië tot aan de uiteindelijke klanten in heel Europa.' In veel Europese havens is de keten nog altijd opgedeeld in verschillende schakels: agent, stuwadoor, bevrachter en expediteur. Bij Verbrugge Terminals in Vlissingen en Terneuzen zitten al die diensten onder één dale. De keuze om veel meer te zijn dan stuwadoor alleen heeft duidelijke gevolgen voor mede werkers en personeelsbeleid. 'Het betekent dat je veel know-how in huis moeten hebben en die ook steeds moet verbeteren.' Het betekent volgens de managing director ook werving en selectie van nieuwe, jonge en goed geschoolde medewerkers (logistieke opleidingen, 12 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 12