Verbrugge Terminals is een 'grote speler' in de Zeeuwse havens. Met elf miljoen ton neemt het bedrijf maar
liefst eenderde van de totale overslag in de Zeeuwse havens voor zijn rekening. Papier en cellulose, hout,
staal en metalen, (witte) bulkgoederen, auto's en roll-on-roll-off zijn de belangrijkste productgroepen. Bij
Verbrugge in Terneuzen en Vlissingen werken zo'n 500 mensen in vaste dienst. Daarmee is het bedrijf ook
een grote werkgever in de haven.
Door Peter van Houte
Martin Verbrugge, managing director van Verbrugge
Terminals, onderstreept dat het een bewuste keuze
was om zo allround te worden. 'Als ketenregisseur
kun je veel beter diensten verlenen dan als kleine
schakel in het geheel, zeker als je zelf al een aantal
van die schakels onder je beheer hebt.'
Daarnaast speelden de ontwikkelingen op de
wereldmarkt (schaalvergroting en kostenbeheersing)
ook een belangrijke rol. 'Onze concurrenten doen
het ook; het is echt een trend. Maar het concept van
integrale logistieke dienstverlener bestond bij ons al
lang. Ik denk dat wij één van de pioniers {frontrun-
ners) waren. Het begon al in Terneuzen met onze
papierklanten die traditioneel franco leveren; voor hen
gingen wij al heel snel het hele traject verzorgen vanaf
de fabrieken in Scandinavië tot aan de uiteindelijke
klanten in heel Europa.'
In veel Europese havens is de keten nog altijd
opgedeeld in verschillende schakels: agent, stuwadoor,
bevrachter en expediteur. Bij Verbrugge Terminals
in Vlissingen en Terneuzen zitten al die diensten
onder één dale. De keuze om veel meer te zijn dan
stuwadoor alleen heeft duidelijke gevolgen voor mede
werkers en personeelsbeleid. 'Het betekent dat je veel
know-how in huis moeten hebben en die ook steeds
moet verbeteren.' Het betekent volgens de managing
director ook werving en selectie van nieuwe, jonge en
goed geschoolde medewerkers (logistieke opleidingen,
12 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4