Bij de keuze van een dergelijke achterlandtechniek is
er sprake van een opvallend verschijnsel. Het achter
landtransport vanaf de Noord-Duitse zeehavens vindt
grotendeels per spoor plaats, in Frankrijk is vooral
wegvervoer dominant terwijl in Nederland de bin
nenvaart een veelvuldig gekozen modaliteit is. Dat
ons land grote zeehavens huisvesting biedt, berust
niet op toeval, maar vindt zijn grondslag in de uitste
kende ligging in de delta van drie grote rivieren die
altijd bevaarbaar zijn en tot ver in Europa penetreren.
Het vervoer over water is dus van groot belang voor
Europa, Nederland en Zeeland. Anno 2007 beschikt
Europa over bijna 20.000 schepen, met een laadver
mogen van ruim 12 miljoen ton. Ruim de helft van
de Europese vloot vaart onder Nederlandse vlag. Op
de internationale Rijn vervoert de Nederlandse vloot
55 procent van de lading, ruim 200 miljoen ton. Het
binnenlandse vervoersaandeel van de binnenvaart ligt
op dit moment rond 100 miljoen ton. En het aandeel
stijgt. Prognoses voor 2015 duiden op een toename
van circa 30 procent. Ook in Zeeland is het vervoers
aandeel van de binnenvaart gestegen met 28 procent
naar zo'n 30 miljoen ton. Zij evenaart hiermee het
aandeel van de zeevaart in Zeeland. Zo'n 23.500 bin
nenvaartschepen deden in 2006 de Zeeuwse havens
aan om goederen te laden en te lossen.
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Binnenvaart heeft de toekomst in Europa. De nood
zaak om zuiniger om te gaan met energie wordt
alom onderkend en de grenzen aan de groei van
het wegvervoer worden steeds duidelijker zichtbaar.
Moderne binnenvaartschepen nemen een veelvoud
van het vrachtvervoer over de weg voor hun rekening,
tegen een veel lager energieverbruik. Dit zijn enkele
speerpunten in de voorlichting en promotie van
het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB). De uit
Terneuzen afkomstige Lisette Booij, voorlichter bij het
BVB legt uit: 'Het BVB maakt nu ruim 17 jaar werk
van de binnenvaart door het vervoer over water op een
realistische en creatieve wijze onder de aandacht te
brengen van verladers, logistiek managers, politici en
14 Zeeuws Tijdschrift 2007 j 3-4