Bij de keuze van een dergelijke achterlandtechniek is er sprake van een opvallend verschijnsel. Het achter landtransport vanaf de Noord-Duitse zeehavens vindt grotendeels per spoor plaats, in Frankrijk is vooral wegvervoer dominant terwijl in Nederland de bin nenvaart een veelvuldig gekozen modaliteit is. Dat ons land grote zeehavens huisvesting biedt, berust niet op toeval, maar vindt zijn grondslag in de uitste kende ligging in de delta van drie grote rivieren die altijd bevaarbaar zijn en tot ver in Europa penetreren. Het vervoer over water is dus van groot belang voor Europa, Nederland en Zeeland. Anno 2007 beschikt Europa over bijna 20.000 schepen, met een laadver mogen van ruim 12 miljoen ton. Ruim de helft van de Europese vloot vaart onder Nederlandse vlag. Op de internationale Rijn vervoert de Nederlandse vloot 55 procent van de lading, ruim 200 miljoen ton. Het binnenlandse vervoersaandeel van de binnenvaart ligt op dit moment rond 100 miljoen ton. En het aandeel stijgt. Prognoses voor 2015 duiden op een toename van circa 30 procent. Ook in Zeeland is het vervoers aandeel van de binnenvaart gestegen met 28 procent naar zo'n 30 miljoen ton. Zij evenaart hiermee het aandeel van de zeevaart in Zeeland. Zo'n 23.500 bin nenvaartschepen deden in 2006 de Zeeuwse havens aan om goederen te laden en te lossen. Bureau Voorlichting Binnenvaart Binnenvaart heeft de toekomst in Europa. De nood zaak om zuiniger om te gaan met energie wordt alom onderkend en de grenzen aan de groei van het wegvervoer worden steeds duidelijker zichtbaar. Moderne binnenvaartschepen nemen een veelvoud van het vrachtvervoer over de weg voor hun rekening, tegen een veel lager energieverbruik. Dit zijn enkele speerpunten in de voorlichting en promotie van het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB). De uit Terneuzen afkomstige Lisette Booij, voorlichter bij het BVB legt uit: 'Het BVB maakt nu ruim 17 jaar werk van de binnenvaart door het vervoer over water op een realistische en creatieve wijze onder de aandacht te brengen van verladers, logistiek managers, politici en 14 Zeeuws Tijdschrift 2007 j 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 14