VAN CATAMARANS, MAIN LINERS EN PARCELTANKERS De lonkende toekomst van de binnenvaart als transportmiddel Na een lange zeereis van Azië, Amerika of Afrika kunnen zeesche pen in Europa kiezen uit ongeveer 300 zeehavens. De meeste hier van zijn klein tot middelgroot en bedienen een beperkt achterland. Circa 25 zeehavens zijn groot en driekwart hiervan bevindt zich rond de Noordzee. In de zeehavens is slechts een klein deel van de lading bestemd voor de haven zelf, het merendeel hiervan is bestemd voor eindafnemers via weg, water, spoor of pijpleiding. Door Peter Urbanus en Peter van Houte opinievormers op nationaal en internationaal niveau. Dit geldt ook voor het brede publiek en de media. Het doel is om het imago van de binnenvaart verder te versterken vanuit de grondgedachte dat hiermee markt (meer lading in het schip) en goodwill op aller lei vlak (van gunstige wet- en regelgeving tot perso neel) te winnen is voor de binnenvaart.' Het bureau is gevestigd in Rotterdam en heeft naast het bestuur vier medewerkers in dienst met een binnenvaartach- tergrond. 'Een groot voordeel waar we veel profijt van hebben bij onze werkzaamheden. De lijntjes zijn kort en dat maakt onze boodschap naar de buitenwereld des te overtuigender', aldus Lisette. Ontwikkelingen nu en latei- De binnenvaart is een innovatieve en dynamische sector en heeft een stormachtige ontwikkeling onder gaan. De laatste jaren is ruim 1 miljard euro in de vloot geïnvesteerd en zijn zo'n 500 nieuwe schepen in Nederland van de werf gerold. Allemaal uitgerust met de nieuwste technieken en modernste snufjes, alles ter verbetering van efficiency zowel op economisch gebied als milieu en veiligheid. Het aantal schepen daalt en het gemiddelde tonnage per schip groeit. De schepen worden steeds groter. Deze schaalvergroting zet zich ook in de toekomst voort. Het aantal kleinere schepen (beneden de 1500 ton) nemen de afgelopen jaren steeds meer af. Als deze ontwikkeling doorzet zal het kleinere binnenschip in 2045 vrijwel geheel van de markt verdwenen zijn. Dit moet worden voorkomen, omdat anders een omgekeerde modal shift richting wegvervoer plaatsvindt. Desondanks zal schaalver groting ook leiden tot nieuwe kansen voor het kleine schip. Bij het kleinere schip ligt de nadruk meer op snelheid en flexibiliteit, omdat laden en lossen minder tijd in beslag nemen en een kleiner schip op korte afstanden een hogere omloopsnelheid kan behalen. De toekomst kan niemand voorspellen, maar door kansen en bedreigingen af te wegen, tijdig op nieuwe trends in te spelen óf zelf trendsetter te worden, kan echter een toekomstbeeld voor het goederenvervoer in Europa worden geformuleerd, stelde C.J. de Vries 15 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 15