VAN CATAMARANS, MAIN LINERS EN PARCELTANKERS
De lonkende toekomst
van de binnenvaart
als transportmiddel
Na een lange zeereis van Azië, Amerika of Afrika kunnen zeesche
pen in Europa kiezen uit ongeveer 300 zeehavens. De meeste hier
van zijn klein tot middelgroot en bedienen een beperkt achterland.
Circa 25 zeehavens zijn groot en driekwart hiervan bevindt zich
rond de Noordzee. In de zeehavens is slechts een klein deel van
de lading bestemd voor de haven zelf, het merendeel hiervan is
bestemd voor eindafnemers via weg, water, spoor of pijpleiding.
Door Peter Urbanus en Peter van Houte
opinievormers op nationaal en internationaal niveau.
Dit geldt ook voor het brede publiek en de media.
Het doel is om het imago van de binnenvaart verder
te versterken vanuit de grondgedachte dat hiermee
markt (meer lading in het schip) en goodwill op aller
lei vlak (van gunstige wet- en regelgeving tot perso
neel) te winnen is voor de binnenvaart.' Het bureau
is gevestigd in Rotterdam en heeft naast het bestuur
vier medewerkers in dienst met een binnenvaartach-
tergrond. 'Een groot voordeel waar we veel profijt van
hebben bij onze werkzaamheden. De lijntjes zijn kort
en dat maakt onze boodschap naar de buitenwereld
des te overtuigender', aldus Lisette.
Ontwikkelingen nu en latei-
De binnenvaart is een innovatieve en dynamische
sector en heeft een stormachtige ontwikkeling onder
gaan. De laatste jaren is ruim 1 miljard euro in de
vloot geïnvesteerd en zijn zo'n 500 nieuwe schepen in
Nederland van de werf gerold. Allemaal uitgerust met
de nieuwste technieken en modernste snufjes, alles
ter verbetering van efficiency zowel op economisch
gebied als milieu en veiligheid. Het aantal schepen
daalt en het gemiddelde tonnage per schip groeit. De
schepen worden steeds groter. Deze schaalvergroting
zet zich ook in de toekomst voort. Het aantal kleinere
schepen (beneden de 1500 ton) nemen de afgelopen
jaren steeds meer af. Als deze ontwikkeling doorzet zal
het kleinere binnenschip in 2045 vrijwel geheel van de
markt verdwenen zijn. Dit moet worden voorkomen,
omdat anders een omgekeerde modal shift richting
wegvervoer plaatsvindt. Desondanks zal schaalver
groting ook leiden tot nieuwe kansen voor het kleine
schip. Bij het kleinere schip ligt de nadruk meer op
snelheid en flexibiliteit, omdat laden en lossen minder
tijd in beslag nemen en een kleiner schip op korte
afstanden een hogere omloopsnelheid kan behalen.
De toekomst kan niemand voorspellen, maar door
kansen en bedreigingen af te wegen, tijdig op nieuwe
trends in te spelen óf zelf trendsetter te worden, kan
echter een toekomstbeeld voor het goederenvervoer
in Europa worden geformuleerd, stelde C.J. de Vries
15 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4