onlangs. De Vries is directeur van schippersver eniging Koninklijke Schuttevaer en secretaris van het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Eind decem ber 2006 organiseerde het Bureau Voorlichting Binnenvaart samen met het Havenbedrijf Rotterdam en Rabobank Binnenvaartbanken een congres in het Rotterdamse centrum De Doelen. Voor het thema: 'Verder kijken dan je schip lang is', werden de futuro logen de gebroeders Das ingehuurd om een blik op de binnenvaart in 2035 te werpen. In 2015 is Azië de grootste economie van de wereld. Grootschalige productie vindt vooral daar en in Zuid-Amerika plaats. Europa behoudt haar voorsprong op het gebied van kennis en innovatie, maar blijft ook afzetgebied. Een verdrievoudiging van het goederenvervoer over zee lijkt reëel. Het aantal Europese zeehavens neemt toe, maar de meeste hou den een min of meer regionale functie. Slechts een klein deel van de Europese havens is in staat om grote zeeschepen te ontvangen en de ver voersstromen tot diep in Europa te laten doordringen. Tachtig procent van het vrachtvervoer per zeeschip met bestemming of herkomst Europa zal via de Noordzeehavens gaan. Om wachttijden voor de con- tainerbinnenvaart op de Tweede Maasvlakte te vermij den, zou een Binnenvaart Overslag Centrum uitkomst bieden, stelt De Vries. De Rijn en aansluitende vaarwegen bieden toe gang tot de belangrijkste industriegebieden in West en Midden-Europa. In 2000 werd via de Rijn nog 'slechts' 250 miljoen ton aan goederen vervoerd, ter wijl de capaciteit op ruim een miljard ton wordt bere kend. Een belangrijk maatschappelijk aandachtspunt is klimaatverandering en de (economische) gevolgen. Wanneer de huidige ldimaatscenario's in 2050 werke lijkheid zouden worden, zal de binnenvaart de gevol gen van de opwarming van de aarde merken, maar alle zeehavens en binnenvaartbestemmingen blijven vooralsnog goed bereikbaar. De opwarming van de aarde zal ertoe leiden dat in de toekomst vaker en langduriger hoge waterstanden in de winter en lage waterstanden in de zomer optreden. Ervaringen uit het verleden hebben geleerd dat ook onder extreme omstandigheden alle zeehavens en binnenvaartbe stemmingen goed bereikbaar blijven, zij het dat de binnenschepen slechts gedeeltelijk kunnen worden beladen. Ook wanneer waterstanden nog verder zou den zakken, is de scheepvaart niet uitgevaren. Met beperkte ingrepen in de rivier en de bouw van lichtge wicht schepen kunnen ook bij nog lagere waterstan den negatieve gevolgen worden beperkt. Nieuwe en zuinige technologie Voor snel vervoer van hoogwaardige producten die niet aan weer en wind mogen worden blootgesteld zullen er snelle catamarans zijn, volgens de gebroe ders Das. Deze kunnen ook als gecombineerde short- sea- en binnenvaartschepen fungeren. Voor flexibel containervervoer zijn er de mainliners, modulair ontwikkelde schepen met inklapbare kraan, die con tainers direct op trailer kunnen zetten. Met nieuwe klassen schepen speelt de binnenvaart in op de vraag naar meer, betrouwbaar en sneller vervoer over water. Voor de Midden- en Boven-Rijn en de West-Europese kanalen zijn er ldeine en lichtgewicht schepen. Korter, breder én minder diepgang. Hun standaard vracht capaciteit ligt op 24 a 32 teu. Laden en lossen nemen minder tijd in beslag en zo kan op korte afstanden een grotere omloopsnelheid worden behaald. We zien ook containerisering van brandstof en chemische stoffen. Parceltanlcers zijn goedkoop gebouwde stalen vaartuigen die met gevulde tanks aan boord gekop peld de rivier op varen. Automatisering van het laden en lossen en tracing en tracking van schip en lading zijn eveneens belangrijke ontwikkelingen. Verder speelt de binnenvaart een rol bij de terug brenging van energieverbruik en emissie-uitstoot door het vrachtvervoer. Nu al is de binnenvaart een zeer geringe vervuiler, afgezet tegen de volumes die wor den vervoerd, laat een tabel in de uitgave Waardevol Transport van BVB over 2004 zien. Bijna de helft van het vrachtvervoer binnen Nederland ging in dat jaar per binnenschip. Het aandeel energieverbruik lag op enkele procenten! Het wegvervoer was goed voor ruim negentig procent. 'Wanneer een bedrijf overstapt van wegvervoer naar binnenvaart moet het worden beloond met een CO2 milieubonus', stelt De Vries. 'Per ton/kilometer ligt de uitstoot van CO2 zes keer lager dan bij het wegvervoer Roetfilters en nieuwe vormen van voortstuwing, zoals gecombineerde die sel- en elektromotoren geven het binnenvaartschip een definitieve voorsprong.' Meer informatie: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl De uitgave Waardevol Transport. De toekomst van het goederen vervoer en de binnenvaart in Europa 2007 - 2008 is op te vragen bij het BVB of te downloaden vanaf de website. 16 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 16