natuurlijk ook ontwikkeld worden.'
En soms zijn bestuurders het daarover ook roe
rend eens. Zoals, tot voor kort, in Zeeland Seaports.
'De directeur en de voorzitter, een gedeputeerde
namens de PvdA, van deze organisatie huldigden alle
bei hetzelfde standpunt. De havens moesten groeien,
we moeten investeren, zorgen voor promotie. Beiden
hadden dezelfde intenties, ze konden alleen niet met
elkaar overweg. Het werd een botsing van karakters.
Tragisch, vooral als je ziet welke onzekerheden rond
de koers nu zijn ontstaan. Ik ben bang dat de nieuwe
bestuursvoorzitter van Zeeland Seaports prioriteiten
heeft waarmee de havens en direct belanghebbenden
grote moeite zullen hebben. Het wordt kortom tijd
om Zeeland Seaports te depolitiseren, dan kun je het
havenbedrijf runnen als een entiteit met feitelijke eco
nomische aansturing.'
'Als je nu niet overgaat op grootschalige contai
neroverslag - lees de WCT en VCT - dan zullen de
Zeeuwse havens op lange termijn de concurrentie
niet overleven. De capaciteit ligt nu op 200.000 con
tainers, met de kleinschalige optie die Gedeputeerde
Staten nu schijnt te kiezen lcorn je naar schatting op
ruim een miljoen bakken, terwijl je ruwweg 5 miljoen
TEU (Twenty-feet Equivalent Unit) per jaar nodig hebt
om de noodzakelijke economy of scale te bereiken voor
lucratieve, reguliere en frequente verbindingen naar
het achterland en de rest van Europa. De WCT/VCT
combinaüe voldoet aan die eis. Ik zou zeggen: "Pak
die kans dan ook. Geef de ondernemers de kans."
Dat is de enige manier om Zeeland een economische
dynamiek te geven zodanig dat men het Calimero-
gevoel kan achterlaten. Zeeland doe mee, of je glijdt
af naar een soort Oost-Groningen.'
Vrijland is een optimist en strijdt op meerdere
fronten. 'Wij zijn bezig met het opzetten van een ken
niscentrum voor de binnenvaart en werken daarvoor
samen met onder meer de ROC's, de Hogeschool
Zeeland (HZ) en de Binnenvaartorganisaties. Daarin
zijn we met Duitse, Belgische en Zeeuwse instellin
gen een e-learning project op VMBO en MBO-niveau
aan het opzetten. Ook praten we met de HZ en de
Technische Universiteit Eindhoven over wetenschap
pelijke programma's. Al deze plannen zijn in de maak
omdat ik er heilig in geloof dat Zeeland zich, ondanks
alle remmende factoren, uiteindelijk zal ontwikkelen
tot een bijzonder belangrijk logistiek draaipunt.'
Zeeland, ik lean niet anders zeggen. Tegenvallend
was alleen wel de eenzijdige manier waarop ze zich
onlangs in een interview uitliet over de verkeersstro
men op de A-58 ten gevolge van de WCT. Deze snel
weg zou een racebaan worden voor vrachtwagens.
Jammer, kwalitatief onvoldoende informatie, ook al
wilde ze haar zorg uiten over het extra verkeer. Op
zich volkomen terecht. In het interview kamen de
mogelijke oplossingen niet aan bod en dat is jam
mer. Ik weet dat ze daar absoluut oog voor heeft. Wij
als ZPPC zijn bijvoorbeeld al jaren bezig met het
thema binnenvaart en de kansen om structureel een
groot aantal containers op die manier naar het ach
terland te verschepen. Neem als voorbeeld Schiphol.
Daar zijn 50.000 extra vliegbewegingen gepland. Je
hoort er vrijwel niemand over omdat technologische
ontwikkelingen - van stillere motoren tot betere
aanvliegroutes - de eventuele overlast tot het mini
mum zullen beperken. Dat soort moderne duur
zame alternatieven kunnen voor de Zeeuwse havens
19 Zeeuws Tijdschrift 2007 i 3-4