natuurlijk ook ontwikkeld worden.' En soms zijn bestuurders het daarover ook roe rend eens. Zoals, tot voor kort, in Zeeland Seaports. 'De directeur en de voorzitter, een gedeputeerde namens de PvdA, van deze organisatie huldigden alle bei hetzelfde standpunt. De havens moesten groeien, we moeten investeren, zorgen voor promotie. Beiden hadden dezelfde intenties, ze konden alleen niet met elkaar overweg. Het werd een botsing van karakters. Tragisch, vooral als je ziet welke onzekerheden rond de koers nu zijn ontstaan. Ik ben bang dat de nieuwe bestuursvoorzitter van Zeeland Seaports prioriteiten heeft waarmee de havens en direct belanghebbenden grote moeite zullen hebben. Het wordt kortom tijd om Zeeland Seaports te depolitiseren, dan kun je het havenbedrijf runnen als een entiteit met feitelijke eco nomische aansturing.' 'Als je nu niet overgaat op grootschalige contai neroverslag - lees de WCT en VCT - dan zullen de Zeeuwse havens op lange termijn de concurrentie niet overleven. De capaciteit ligt nu op 200.000 con tainers, met de kleinschalige optie die Gedeputeerde Staten nu schijnt te kiezen lcorn je naar schatting op ruim een miljoen bakken, terwijl je ruwweg 5 miljoen TEU (Twenty-feet Equivalent Unit) per jaar nodig hebt om de noodzakelijke economy of scale te bereiken voor lucratieve, reguliere en frequente verbindingen naar het achterland en de rest van Europa. De WCT/VCT combinaüe voldoet aan die eis. Ik zou zeggen: "Pak die kans dan ook. Geef de ondernemers de kans." Dat is de enige manier om Zeeland een economische dynamiek te geven zodanig dat men het Calimero- gevoel kan achterlaten. Zeeland doe mee, of je glijdt af naar een soort Oost-Groningen.' Vrijland is een optimist en strijdt op meerdere fronten. 'Wij zijn bezig met het opzetten van een ken niscentrum voor de binnenvaart en werken daarvoor samen met onder meer de ROC's, de Hogeschool Zeeland (HZ) en de Binnenvaartorganisaties. Daarin zijn we met Duitse, Belgische en Zeeuwse instellin gen een e-learning project op VMBO en MBO-niveau aan het opzetten. Ook praten we met de HZ en de Technische Universiteit Eindhoven over wetenschap pelijke programma's. Al deze plannen zijn in de maak omdat ik er heilig in geloof dat Zeeland zich, ondanks alle remmende factoren, uiteindelijk zal ontwikkelen tot een bijzonder belangrijk logistiek draaipunt.' Zeeland, ik lean niet anders zeggen. Tegenvallend was alleen wel de eenzijdige manier waarop ze zich onlangs in een interview uitliet over de verkeersstro men op de A-58 ten gevolge van de WCT. Deze snel weg zou een racebaan worden voor vrachtwagens. Jammer, kwalitatief onvoldoende informatie, ook al wilde ze haar zorg uiten over het extra verkeer. Op zich volkomen terecht. In het interview kamen de mogelijke oplossingen niet aan bod en dat is jam mer. Ik weet dat ze daar absoluut oog voor heeft. Wij als ZPPC zijn bijvoorbeeld al jaren bezig met het thema binnenvaart en de kansen om structureel een groot aantal containers op die manier naar het ach terland te verschepen. Neem als voorbeeld Schiphol. Daar zijn 50.000 extra vliegbewegingen gepland. Je hoort er vrijwel niemand over omdat technologische ontwikkelingen - van stillere motoren tot betere aanvliegroutes - de eventuele overlast tot het mini mum zullen beperken. Dat soort moderne duur zame alternatieven kunnen voor de Zeeuwse havens 19 Zeeuws Tijdschrift 2007 i 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 19