DE HERONTDEKKING VAN EEN ZEIE Het is een droom van iedereen: op zolder een kunstwerk van een bekende schilder ontdekken. Tijdens de voorbereidingen van de ten toonstelling 'Over de wereld van Michiel de Ruyter' in het maritiem muZEEum in Vlissingen, overkwam het tentoonstellingmaker Veronica Frenks. De zolder was het depot van het muZEEum en de meester was Pieter van der Velde (1634 - na 1712) die in de zeventiende eeuw een Door Veronica Frenks bekende en gerespecteerde schilder was. Tijdens het zoeken op zolder naar een ander schil derij kwam het doek bij toeval tevoorschijn. Wat zag ik? Een olieverfschilderij met schepen op het water en op de achtergrond een stad. De meeste zeilen zijn gestreken. Op één schip blaast de wind de zei len nog bol. Het is onmiskenbaar tegen de avond. De stad en de wolkenlucht zijn gehuld in een oran je gloed. De schepen zijn zeventiende-eeuws maar de galeien met roeiers erop zijn bijzonder omdat die alleen rond 1600 in het Nederlandse ruim in gebruik waren. Het schilderij is niet groot, vijfen zestig centimeter bij een meter twintig. Misschien is er ooit een stuk van afgehaald omdat een schip rechts op het schilderij maar half afgebeeld staat. Eenmaal terug thuis begin ik afbeeldingen bij een te zoeken over schepen op de Schelde. Mijn adem stokt. Bij het maken van een uitsnede van een van de afbeeldingen, komt een bootje naar voren dat vrijwel identiek is aan één van de bootjes die ik vanmiddag op het schilderij zag staan. Toeval? Nee want er zijn andere overeenkomsten. De golfjes, de bruine gloed, de ronde vormen en de manier waarop de schilder zich uit het probleem van de scheepsschaduwen redt. Na die eerste schok is me duidelijk dat het niets anders dan een Pieter van der Velde kan zijn en die schilderde in de zeven tiende eeuw terwijl het in het muZEEum als een anoniem achttiende-eeuws werk te boek staat. Van Van der Velde komen er meer werken naar de ten toonstelling. 20 Zeeuws Tijdschrift 2007 j 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 20