Hollandse en Zeeuwse galeien Zoals gezegd zijn er ook galeien op het doek afge beeld. Die waren vaak van Spaanse makelij en zijn in het Nederlandse ruim slechts korte tijd gebruikt. Ze zijn er zelfs naar Spaans voorbeeld gemaakt. Zulke galeien waren we tijdens het samenstellen van de ten toonstelling al eerder tegengekomen op het indruk wekkende schilderij van Andries van Eertvelt over de slag bij Sluis (1604) dat in het Belfort in Sluis hangt. Daarop staat het gevecht tussen de Spanjaarden en Nederlanders op de Westerschelde verbeeld. De afge beelde galeien kwamen uit Dordrecht - Zwarte Galei - en uit Vlissingen - De Fïesse. Wat deden galeien op dit (veel latere) werk van Pieter van der Velde? Uit een van de grotere schepen komt een rookpluim, maar het geheel ziet er tame lijk rustig uit. Die rookpluim zal wel een saluutschot geweest zijn, geen teken van een gevecht. Bovendien werden galeien in het Nederlandse ruim niet meer gebruikt na het Twaalfjarig Bestand. Sommige sche pen zien er vreemd uit, alsof ze van twee kanten tege lijk geschilderd zijn. De schepen naderen een stad, maar welke? De puntige torens lijken wel een beetje op de stadspoorten van Zierikzee terwijl de ronde torens eerder aan Frankrijk of Italië doen denken. En de bomen lijken verdacht veel op palmbomen. Misschien kunnen oude prenten van Zeeuwse steden uitkomst bieden. Zeeschilderkunst Die nacht werk ik door. Al mijn boeken over mari tieme kunst bekijk ik koortsig. Via internet bekijk ik nog veel meer schilderijen op zoek naar overeenkom sten. Ik probeer de eigenheid van allerlei zeeschilders te benoemen. Hoe zie ik het verschil tussen een werk van Abraham Storck, Cornells Claesz. van Wieringen of Willem van de Velde de oude en de jonge? Bij de samenstelling van de tentoonstelling lagen een aantal schilders voor de hand: Vroom, Storck en de al genoemde Van de Veldes. Hendrick Vroom ging als jonge man naar Italië. Hij was er als schilder in dienst van de grote mecenas kardinaal Ferdinand de Medici. Bij terugkeer over zee ging hij als een van de eerste Nederlanders zeestukken schil deren. Hij specialiseerde zich in het genre, maakte daar naam mee. Hij was niet de enige die zich ging toeleggen op dit steeds populairder wordende genre. Abraham Storck die het moment schilderde waarop Michiel de Ruyter het loodje legde en de bekendste van allemaal Willem van de Velde de oude. In zijn eigen galjoot was hij aanwezig bij roemruchte zeesla gen die hij meticuleus vastlegde. Hij deed dat zo pre cies dat hij op sommige tekeningen aangaf van welk standpunt hij werkte door zijn galjoot in te tekenen. Hoe exact die tekeningen waren, bleek later toen mede op basis ervan een replica van de De Zeven Provinciën kon worden gebouwd. 21 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 21