Pieter van der Velde, Scheper] op de Schelde voor een havenfront (vermoedelijk Vlissingen), 17de eeuw. Foto: Rob Kattenburg
De roeibootjes op de schilderijen van Pieter van der Velde zijn vrijwel identiek. Ook de manier waarop de golven geschilderd
zijn vertoont grote overeenkomst en op beide schilderijen wordt de schaduw van het bootje vermeden door als het ware een
schaduw van een wolk aan te brengen.
muZEEum naar het doek. Als het om Van der Velde
gaat, kan het geen afbeelding naar de werkelijkheid
zijn vanwege de galeien. Hetzelfde geldt voor de
stad. De poort doet aan die van Zierilczee denken,
met een beetje fantasie zouden de verdedigingswer
ken Vlissingen kunnen zijn. Misschien schilderde
de kunstenaar het later in zijn leven uit zijn herin
nering of creëerde hij puur een imaginaire stad. Met
een loep gewapend, bestudeer ik het schilderij. Na
wat ik vannacht allemaal aan schilderijen op internet
heb gezien, is het niet onbegrijpelijk dat de stad mys
terieus aandoet. Dat zie je overigens bij meer werlcen
van Van der Velde terug. Niet griezelig mysterieus
maar vriendelijk en bizar, enigszins rond en vrouwe
lijk.
Voor mijn gevoel een eeuwigheid later kom ik op
het voor de hand liggende idee naar een handtekening
op zoele te gaan. Linksonder is met het vergrootglas
duidelijk iets te lezen: 'vandervelde!' Nu ben ik ervan
overtuigd dat we het schilderij echt aan Pieter van der
Velde kunnen toeschrijven. Er staat zelfs een jaartal
bij: 1712. Van der Velde moet dus na 1712 overleden
zijn.
Tijd om de directeur van het muZEEum Wilbert
Weber van de ontdekking op de hoogte te stellen. Een
kleine tien jaar geleden werd het schilderij aan het
museum geschonken. Omdat niet precies duidelijk
was waarover het schilderij ging, werd het niet geëx
poseerd en stond het in het depot. We besloten Rob
Kattenburg, kunsthandelaar en specialist in maritieme
werken, in te schakelen om absolute zekerheid over
het doek te krijgen. Deze verklaarde na inspectie dat
het onmiskenbaar om een werk van Pieter van der
Velde ging. Over de waarde wilde hij niet veel kwijt
maar met het oog op de veilingprijzen van andere
Van der Veldes moet het werk tienduizenden euro's
waard zijn. Nu het schilderij aan Pieter toegeschreven
is, heeft het een mooi plekje op de tentoonstelling
gekregen. In de toekomst zal het nu zeker vaker te
zien zijn.
23 Zeeuws Tijdschrift 2007 j 3-4