de Milieufederatie en de Vogelbescherming begin
nen.' Krijger gaat er bij voorbaat van uit dat de ver
gunningsprocedure geen obstakel wordt. Krijger: 'Wat
mij betreft gaan we niet alleen onderhandelen, maar
voornamelijk samenwerken. Want we willen niet
alleen extra ligplaatsen aanleggen, er liggen ook plan
nen om extra natuurgebied te creëren.'Als alle vergun
ningen worden goedgekeurd, telt de jachthaven in de
toekomst 470 extra ligplaatsen.
Marina Port Zélande
De zeesla in het Grevelingenmeer kan het feest
niet bederven. Marina Port Zélande, dé haven van
Ouddorp, puilt uit van de boottoeristen. Vooral
mensen uit de Randstad, maar ook veel Belgen en
Duitsers meren aan. Ook hier hebben de drie jacht-
havenmeesters handenvol werk. Lege boxen checken,
jachthaven indelen, tanken, schoonmaken, telefoon
tjes aannemen en veel gasten te woord staan. Een
kleine selectie uit de talloze werkzaamheden die dage
lijks op de agenda staan.
De commerciële haven heeft voor ieder wat wils:
zo'n 850 ligplaatsen, een grote jachtwerf met een
speciaal servicecenter, een winterstalling, een water
sportwinkel en een speeltuin. Met diverse activiteiten
zoals zeillessen, duikcursussen en vlotten bouwen
worden de waterliefhebbers geëntertaind. De verhou
ding zeilboot-motorboot is zestig-veertig. Boten tussen
de negen en dertien meter lang tref je het meeste aan.
'De jetset zit in boten van minimaal twintig meter.
Volgens de Nederlandse normen is dit heel wat, maar
voor de échte luxe boten moet je nog steeds naar St.
Tropez', zegt havenmeester Peter de Regt.
Tot eind september is er nog genoeg werk aan
de winkel. Na het zomerseizoen houdt De Regt zich
weer bezig met beurspresentaties. 'Het is hard wer
ken', zegt de havenmeester, 'maar ik zie de toekomst
rooskleurig tegemoet. Het is een goede zaak dat
Zeeland zich zo inzet voor de watersport. Deze tak
van sport is populair aan het worden. Mensen willen
weer eens iets anders, iets actiefs. Bovendien kun
nen vakanties in eigen land ook weer. Mede dankzij
alle promotie en de verbetering van de kwaliteit van
de jachthavens komt het recreëren op het water veel
meer aan bod. Door de vernieuwingen en de verbete
ringen zorgen we ervoor dat een watersportvakantie
aantrekkelijk blijft. Er liggen plannen om het getij aan
te passen. Als de inlaat vergroot wordt, kun je van het
Grevelingenmeer zo de Noordzee op. Bovendien ver
betert de kwaliteit van het water hierdoor.'
Watersportvereniging De Arne
Een verenigingshaven is over het algemeen wat
goedkoper omdat er geen winstoogmerk is. Maar wel
wordt van de leden enige inzet verwacht bij bijvoor
beeld onderhoud van terrein en gebouwen. Verder is
bij een verenigingshaven veelal een lange wachttijd
om een ligplaats te krijgen. Een commerciële haven
(zoals Jachtwerf Oostwatering, Jachthaven Breskens
en Marina Port Zélande) is in tegenstelling tot een
verenigingshaven over het algemeen wat duurder
maar dan wordt er ook geen inzet van de ligplaatshou
ders verwacht en zijn er geen sociale verplichtingen.
Met zo'n 1500 leden is de Arne in Middelburg de
op twee na grootste verenigingshaven in Nederland.
Goed of slecht weer, leden en passanten weten de
nostalgische haven in het hartje van Middelburg altijd
te vinden. In augustus meren zo'n tweehonderd sche
pen per dag aan. Niet verwonderlijk dat havenmeester
Johan Contant (al 23 jaar werkzaam in de jachthaven)
in het hoogseizoen minstens twaalf uur per dag
werkt. Contant: 'Mensen die een boot hebben, gaan
niet zo snel met het vliegtuig op vakantie. Vooral de
leden zullen een bootvakantie boven alles verkiezen.'
Iedereen kan lid worden. Ook wordt de Arne
financieel ondersteund door donateurs. Leden kun
nen het hele jaar door deelnemen aan activiteiten
zoals zeilwedstrijden en zomeravondcompetities. Voor
Contant hoeft al die promotie omtrent de watersport
niet zo. 'Als de winkel altijd vol zit, hoef je geen recla
me te maken,' aldus Contant. Mogelijkheden om uit
te breiden heeft de Arne niet.
Het dalende percentage toeristen in Zeeland
lijkt vooral te gelden voor het landtoerisme. Zeeuws
meisje, idyllische campings, schilderachtige dorpjes,
indrukwekkende monumenten, zonnige strandpavil
joens en een prachtig achterland worden steeds min
der populair. Nee, we moeten het hebben van schuitje
varen, recreëren aan of op het water. Nieuwe ideeën,
samenwerkingsverbanden, kwaliteitsverbetering van
de jachthavens, subsidies en promotiecampagnes
moeten van Zeeland een heuse watersportprovincie
maken. Gezien de cijfers en de reacties zijn de meeste
jachthavens op de goede weg.
27 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4