de Milieufederatie en de Vogelbescherming begin nen.' Krijger gaat er bij voorbaat van uit dat de ver gunningsprocedure geen obstakel wordt. Krijger: 'Wat mij betreft gaan we niet alleen onderhandelen, maar voornamelijk samenwerken. Want we willen niet alleen extra ligplaatsen aanleggen, er liggen ook plan nen om extra natuurgebied te creëren.'Als alle vergun ningen worden goedgekeurd, telt de jachthaven in de toekomst 470 extra ligplaatsen. Marina Port Zélande De zeesla in het Grevelingenmeer kan het feest niet bederven. Marina Port Zélande, dé haven van Ouddorp, puilt uit van de boottoeristen. Vooral mensen uit de Randstad, maar ook veel Belgen en Duitsers meren aan. Ook hier hebben de drie jacht- havenmeesters handenvol werk. Lege boxen checken, jachthaven indelen, tanken, schoonmaken, telefoon tjes aannemen en veel gasten te woord staan. Een kleine selectie uit de talloze werkzaamheden die dage lijks op de agenda staan. De commerciële haven heeft voor ieder wat wils: zo'n 850 ligplaatsen, een grote jachtwerf met een speciaal servicecenter, een winterstalling, een water sportwinkel en een speeltuin. Met diverse activiteiten zoals zeillessen, duikcursussen en vlotten bouwen worden de waterliefhebbers geëntertaind. De verhou ding zeilboot-motorboot is zestig-veertig. Boten tussen de negen en dertien meter lang tref je het meeste aan. 'De jetset zit in boten van minimaal twintig meter. Volgens de Nederlandse normen is dit heel wat, maar voor de échte luxe boten moet je nog steeds naar St. Tropez', zegt havenmeester Peter de Regt. Tot eind september is er nog genoeg werk aan de winkel. Na het zomerseizoen houdt De Regt zich weer bezig met beurspresentaties. 'Het is hard wer ken', zegt de havenmeester, 'maar ik zie de toekomst rooskleurig tegemoet. Het is een goede zaak dat Zeeland zich zo inzet voor de watersport. Deze tak van sport is populair aan het worden. Mensen willen weer eens iets anders, iets actiefs. Bovendien kun nen vakanties in eigen land ook weer. Mede dankzij alle promotie en de verbetering van de kwaliteit van de jachthavens komt het recreëren op het water veel meer aan bod. Door de vernieuwingen en de verbete ringen zorgen we ervoor dat een watersportvakantie aantrekkelijk blijft. Er liggen plannen om het getij aan te passen. Als de inlaat vergroot wordt, kun je van het Grevelingenmeer zo de Noordzee op. Bovendien ver betert de kwaliteit van het water hierdoor.' Watersportvereniging De Arne Een verenigingshaven is over het algemeen wat goedkoper omdat er geen winstoogmerk is. Maar wel wordt van de leden enige inzet verwacht bij bijvoor beeld onderhoud van terrein en gebouwen. Verder is bij een verenigingshaven veelal een lange wachttijd om een ligplaats te krijgen. Een commerciële haven (zoals Jachtwerf Oostwatering, Jachthaven Breskens en Marina Port Zélande) is in tegenstelling tot een verenigingshaven over het algemeen wat duurder maar dan wordt er ook geen inzet van de ligplaatshou ders verwacht en zijn er geen sociale verplichtingen. Met zo'n 1500 leden is de Arne in Middelburg de op twee na grootste verenigingshaven in Nederland. Goed of slecht weer, leden en passanten weten de nostalgische haven in het hartje van Middelburg altijd te vinden. In augustus meren zo'n tweehonderd sche pen per dag aan. Niet verwonderlijk dat havenmeester Johan Contant (al 23 jaar werkzaam in de jachthaven) in het hoogseizoen minstens twaalf uur per dag werkt. Contant: 'Mensen die een boot hebben, gaan niet zo snel met het vliegtuig op vakantie. Vooral de leden zullen een bootvakantie boven alles verkiezen.' Iedereen kan lid worden. Ook wordt de Arne financieel ondersteund door donateurs. Leden kun nen het hele jaar door deelnemen aan activiteiten zoals zeilwedstrijden en zomeravondcompetities. Voor Contant hoeft al die promotie omtrent de watersport niet zo. 'Als de winkel altijd vol zit, hoef je geen recla me te maken,' aldus Contant. Mogelijkheden om uit te breiden heeft de Arne niet. Het dalende percentage toeristen in Zeeland lijkt vooral te gelden voor het landtoerisme. Zeeuws meisje, idyllische campings, schilderachtige dorpjes, indrukwekkende monumenten, zonnige strandpavil joens en een prachtig achterland worden steeds min der populair. Nee, we moeten het hebben van schuitje varen, recreëren aan of op het water. Nieuwe ideeën, samenwerkingsverbanden, kwaliteitsverbetering van de jachthavens, subsidies en promotiecampagnes moeten van Zeeland een heuse watersportprovincie maken. Gezien de cijfers en de reacties zijn de meeste jachthavens op de goede weg. 27 Zeeuws Tijdschrift 2007 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2007 | | pagina 27